BEN ASHAARI

Thursday, March 20, 2014

SPAGHETTI OLIO TUNA...

rsz_spaghetti_olio_tuna
Assalammualaikum, salam Khamis. Semalam che mat macam cuti masak, jadi takde entri. Hari ni pun che mat masak yang mudah2, jadi tak perlu entri. Rasanya esok dan lusa pun macam hari2 yang sibuk, tapi insha Allah kalau ada masa dan ada resipi, pasti che mat share kat blog tak kesah lah resipi ulang tayang berapa kali sekali pun. Entri kali ini yang mudah saja. Dan telah che mat masak beberapa hari dulu. Spaghetti olio yang mudah dan tidak memerlukan banyak bahan2. Satu yang che mat suka pasal spaghetti olio dari segi rasa yang asli dan penggunaan minyak zaitun amat2 penting. Kalau takde minyak zaitun, bukan spaghetti olio namanya. Che mat guna minyak zaitun jenis biasa, bukan extra virgin olive oil. Tuna pulak anda boleh guna tuna dalam tin. Selain tuna, che mat guna traffic light capsicum, black olive dan beberapa bahan lain sebagai menambah rasa....eh sebelum terlupa, che mat nak syorkan resipi mudah sangat di sini....Jomm kita ber olio pulak!!...

BAHAN-BAHANNYA :-)
200 gram, spaghetti yang belom direbus
1 tin tuna, tos kan
1/4 bahagian traffic light capsicum, didadu
10 biji buah zaitun hitam @ black olive, kerat 2 setiap 1
1 camca teh jeruk capers, cincang halus
2 ekor anchovies, cincang halus
1 camca besar chili flakes
1 biji bawang holland, didadu
3 ulas bawang putih, cincang halus
Garam secukup rasa
Sedikit herba oregano segar, untuk hiasan
Sedikit lada hitam yang baru dikisar

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Rebus spaghetti dalam air mendidih yang ditambah sedikit garam, rebus hingga spaghetti lembut atau anda boleh ikut arahan pada pembungkus spaghetti. Toskan dan simpan sedikit air rebusan untuk kegunaan kemudian.
  2. Panaskan 3 camca besar minyak zaitun dalam kuali (che mat guna non-stick pan). Tumis bawang holland hingga layu, masukkan bawang putih, anchovies dan jeruk capers yang dicincang tadi. Masak sekejap. Tambah tuna, kacau rata.
  3. Masukkan chili flakes, buah zaitun dan traffic light capsicum. Kacau dan masukkan spaghetti, gaul rata dan tambah sedikit air rebusan yang diasingkan tadi. Tambah garam secukup rasa. Masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hias dengan oregano segar dan tabur sedikit lada hitam sebelum dihidangkan.

1 comment:

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.