SINGGANG SERANI IKAN TUNA...

rsz_singgang_seranis
Assalammualaikum, salam semua. Baru berkesempatan mengadap laptop untuk update blog yang dah mula suam2 kuku. Che mat kurang aktif memasak dah sekarang ni, kalau masak pun yang mudah2 dan simple2 saja....errr percaya ke?...haishh ada yang kurang percaya nampak. Tengok aje lah entri hari ini, hanya satu menu yang ringkas dan telah berulang kali diulang tayang. Tapi ia tetap tidak menjemukan dan masih mendapat permintaan, alhamudlillah. Singgang serani ikan tuna yang che mat masak ni, selain mudah disediakan ia agak pedas dan hangat. Kali ni guna ikan tuna atau ikan tongkol atau ikan aye (nama berbeza2 ikut negeri dan daerah, tapi ia ikan yang sama), jenis putih. Ikan tuna jenis putih isinya lagi sedap dan lembut. Ok, macam mana nak tau beza ikan tuna putih dan ikan tuna hitam?...Apa yang che mat perasan, ikan tuna putih, dibahagian badannya terutama kawasan berhampiran ekor, ada seakan2 tompok2 warna putih, sementara ikan tuna hitam, ia bercorak seakan2 garisan  belang2 di bahagian atas badan. Rasa isinya juga ada beza, isi ikan tuna putih lebih lembut dari isi ikan tuna hitam....Resipi seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ikan tuna putih (kurang lebih 600 gram), kerat dan cuci bersih, toskan
1 batang serai, dititik
2 keping asam gelugor (kalau besar, guna 1 )
1 kiub pati ikan bilis MAGGI (optional)
1 pokok kecil daun ketumbar, hiris
10 batang bendi muda, cuci dan toskan
1 biji tomato, belah 4 setiap 1
Air secukupnya
Garam secukup rasa

BAHAN-BAHAN TUMBUK LUMAT :-)
7 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
1 inci kunyit hidup
1 camca teh lada hitam biji
8 biji cili padi
1/2 camca teh ketumbar biji

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 3 camca besar minyak dalam periuk. Tumis serai titik hingga harum, masukkan bahan2 tumbuk hancur dan masak hingga wangi, guna api kecil dan kacau selalu. Tuang air secukupnya (anggaran 1 liter), kacau dan biar mendidih.
  2. Masukkan kiub ikan bilis (jika guna) dan ikan tuna, masak sekejap. Tambah asam gelugor dan bendi, masak hingga bendi lembut. Perasakan dengan garam secukup rasa dan akhir sekali masukkan hirisan daun ketumbar. Kacau dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat dan lauk2 lain....

Post a Comment

1 Comments

  1. Singgang ni my all time favorite..ada macam-macam version kan...

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.