SANDWICH TUNA SESUAI UNTUK SETIAP MASA....

rsz_sandwich_tunaaa
Malam ni entri sandwich saja lah yang sempat. Bila che mat letak entri yang simple, rasa macam tangkap muat, tapi taukah anda, kebanyakkan view pengunjung mereka lebih menumpukan pada resipi2 mudah dan senang dibuat. Kalau entri2 yang agak sukar seperti masakan2 tradisional, bukan semua orang akan buat, kecuali untuk waktu2 tertentu sepeti hujung minggu atau hari2 bercuti, ini kerana resipi2 tradisional seperti gulai dan sebagainya selain memerlukan bahan2 mentah yang boleh dikatakan banyak. Masa untuk memasak juga agak lama. Tapi pada pandangan che mat, zaman sekarang ni semua agak mudah, tak macam zaman tok2 kita dulu, kelapa kena kukur, lepas tu rempah ratus kena tumbuk atau giling, takde blender2 ni semua. Masak pulak guna dapur kayu. Tapi masakan mereka berganda2 sedapnya dari zaman sekarang. Cuma kalau nak ikut cara mereka, rasa macam kurang sesuai lah kan memandangkan kekangan masa mereka2 yang bekerja dan sebagainya....Oleh yang demikian, kita makan sandwich udah leerr.....Jommm...

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 keping roti sandwich (sebarang jenama)
Sedikit majerin
Daun salad secukupnya (che mat guna salad jenis 'coral' warna hijau dan ungu)
Hirisan timun secukupnya (guna 8 keping)
Hirisan tomato secukupnya (guna 8 keping)
2 keping cheesdale
1 tin tuna cap Ayam. tos dan hancurkan*
1 biji bawang holland saiz sederhana, didadu kecil*
1 ulas bawang putih, cincang halus*
1 biji jeruk gherkin, dadu kecil*
1/2 camca teh perahan jus lemon*
5 camca besar mayonnaise*
Sedikit lada hitam kisar*(*disatukan dan gaul rata2)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Sapu sedikit majerin pada roti, panggang dalam non stick pan hingga perang dan wangi, ketepikan. Ambil sekeping roti, alas dengan daun salad coral, letakkan salad warna hijau, kemudian lapis dengan salad warna ungu. Lapsikan dengan sekeping keju.
  2. Kemudian susun hirisan timun (4 keping) dan tomato (4 keping). Letak bancuhan ikan tuna dan mayonnaise (bahan yang disatukan), atasnya. Yang ni ikut anda lah nak letak banyak mana, macam che mat untuk resipi ini boleh dapat 3 sandwich.
  3. Tutup dengan sekeping lagi roti, kemaskan. Buat kaedah sama untuk baki roti dan bahan2. Boleh dihidangkan untuk sarapan atau bila2 masa mengikut keinginan anda..Selamat mencuba!!..

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.