URAP MENTAH KACANG BOTOL...

rsz_urap_mentah_kacang_botol__1
Cuaca2 panas seperti sekarang ni, menggalakkan pokok2 mengeluarkan bunga terutama pokok kacang botol yang memang ada dibelakang dapur che mat. Abang che mat yang tanam. Selain dibuat ulam, kacang botol juga boleh dicampur dalam nasi goreng atau dibuat urap seperti che mat buat dalam gambar atas tu. Tadi che mat petik dalam dalam 15 tangkai macam tu....ehem boleh lah buat urap dan untuk membuat urap mentah anda kena guna kacang botol yang muda, kalau yang tua sikit, agak keras dan kurang enak masa makan nanti, macam berhampas aje. Kacang botol perlu dihiris nipis, tapi bukan lah nipis sangat, agak2 lah yea. Rasa kacang botol lemak2 dan bila dan digaul bersama kelapa dan bahan2 lain, ia jadi bertambah enak. Che mat taburkan juga dengan ikan bilis yang digoreng garing sebagai rencah tambahan. Resipi memang senang. Sedap dimakan bersama nasi dan asam pedas melaka seperti entri sebelum ni...Resipi seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
15 tangkai kacang botol muda, hiris nipis
1 cawan kelapa parut putih
1 genggam ikan bilis, dibersihkan, cuci dan goreng garing, toskan
4 helai daun cekur yang muda, dimayang halus
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN TUMBUK HALUS :-)
2 inci isi cekur
Secubit belacan, dibakar
1 genggam udang kering, rendam 10 minit dan toskan*
4 biji bawang merah kecil*
1 ulas bawang putih*
10 biji cili padi kampung*
1/2 inci kunyit hidup*(*digoreng hingga perang)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Tumbuk halus bahan2 yang digoreng tadi, kemudian masukkan isi cekur dan belacan, sambung tumbuk hingga semua mesra. Masukkan kelapa parut dan gaul rata dengan bahan2 tumbuk, perasakan dengan garam dan gula secukup rasa.
  2. Gaulkan kelapa tadi dengan kacang botol yang telah dihiris dan ikan bilis goreng (tinggalkan sedikit untuk hiasan) hingga rata. Rasa dan jika ok boleh hidangkan, tabur baki ikan bilis untuk hiasan..Sedap dimakan segera bersama nasi panas..

Post a Comment

1 Comments

  1. Sedapnya MG...kita cukup suka kerabu ni..tak ada lauk lain pun ok..

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.