SAMBAL TUMIS IKAN SELAR KUNING...

rsz_sambal_ikan_cekik_leherr
Sambal tumis ikan selar kuning atau ikan cekik leher antara kegemaran che mat, walaupun ikan ini agak kecil taoi isinya cukup lemak. Selalunya che mat akan goreng dulu tapi tidaklah sampai garing, kemudian baru dimasak sambal. Kalau anda tukar guna ikan kembong pun bess juga, sebab ia banyak isi. Sambal tumis che mat hari ini sikit berlainan bila che mat masukkan 3 biji cili merah agar sambal kelihatan merah seperti seorang teman FB che mat buat tempoh hari, tapi beliau buat sambal tumis udang, terima kasih che mat pada Puan MustiQa. Kebiasaannya orang peranakan nyonya memang mereka akan campur cili merah hidup dalam masakan mereka seperti ikan kuah lada, asam pedas dan sebagainya. Sambal ikan sedap dimakan bersama nasi panas, ubi rebus atau pun lempeng pekak....hmmm lama tak buat lempeng, macam ngidam pulak lah...ehemm...apa2 pun ini antara hidangan ringkas dan cepat dibuat....

BAHAN-BAHANNYA :-)
12 ekor ikan selar kuning (bersaiz kurang lebih 2+ jari orang dewasa)
1 biji bawang besar
3/4 camca besar pes asam jawa
2 senduk nasi cili kisar
Garam dan gula secukup rasa
1/3 cawan air

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
3 biji cili merah 
1/2 inci halia
2 keping hirisan lengkuas
1/2 inci belacan, dibakar
2 biji buah keras, dihiris

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan selar kuning, disiang dan cuci bersih, lumur dengan sedikit garam dan serbuk kunyit, kemudian goreng hingga keemasan, tak perlu sampai garing sangat. Angkat dan toskan. Bawang besar dipotong bulat dan leraikan. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan2 kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan masak hingga pecah minyak dan cili garing, guna api kecil dan kacau selalu. Masukkan pes asa jawa, kacau rata dan tambah air.
  3. Biar mendidih dan masukkan bawang besar dan ikan yang telah digoreng. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula (kalau suka manis boleh tambah lagi), masak hingga pekat, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi, ubi rebus atau lempeng pekak.

Post a Comment

1 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.