MI SUP KUAH DAGING...

rsz_mi_sup_daging_sos_tiram
Ini satu resipi yang amat2 simple. Bahan2 pun tak banyak dan ia lebih ringan, tidak berempah dan boleh dinikmati setiap masa. Senang cakap, resipi campak2, takde law, atau undeng-undeng's, apa nak letak semua boleh, takde pantang. Tapi yang che mat punya ni memang betul2 mudah sangat. Ingat resipi lepas tadi, kan che mat rebus daging, air rebusan tu che mat simpan dan juga beberap keping daging. Bahan2 tu lah yang digunakan untuk mi sup kuah daging. Sedap dimakan bersama cili jeruk, kalau nak power rangers lagi makan dengan cili padi jeruk macam dalam gambar tu. Serius berasap sikit tapi nikmat okeh... Bagi yang tak tahan pedas tak perlu lah cili padi, dengan cili hijau jeruk pun dah ok banget. Pstt...nak makan dengan sambal kicap pun boleh, kan kita buat dia...Ok jommm resipi...

BAHAN-BAHANNYA :-)
Beberapa kepingan daging lembu yang telah direbus
2 cawan air rebusan daging
Sedikit hirisan lobak merah
3 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, cincang halus
1/2 inci halia, cincang halus
1 camca besar sos tiram
1/4 camca teh serbuk lada sulah
Garam secukup rasa
Beberapa titik minyak bijan (optional)

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
Kue teow, mi hoon, mi kuning atau apa2 mi kegemaran anda secukupnya
3 - 4 pelepah sawi bok choy, cuci dan dicelur sekejap, toskan
Cili jeruk
Bawang goreng
Hirisan daun bawang

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 2 camca besar minyak masak, tumis bawang merah, bawang putih dan halia hingga harum, masukkan sos tiram dan kacau rata. Tuang air rebusan daging. Biar mendidih dan masukkan lobak merah dan lada sulah. Kacau dan masak dengan api kecil hingga lobak merah lembut.
  2. Cedok keluar lobak merah. Tambah minyak bijak dan garam secukup rasa. Kacau dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Ketepikan sebentar.
  3. Masukkan mi secukupnya ke dalam mangkuk sesuai. Tapis kuah sup tadi dan tuang hingga mi tenggelam. Hias dengan daging rebus, lobak merah dan sawi bok choy. Tabur hirisan daun bawang dan bawang goreng. Hidangkan bersama cili jeruk, sedap dimakan panas...

Post a Comment

4 Comments

  1. Heee..mekaseh pakcik mat!
    Esokkk sarapan pagi nak buat ini
    nak ganti dgn bebola daging yg banyak itu
    kikiki

    ReplyDelete
  2. sedapnya mee cik mat gebu.cik mat guna mee jenis apa? anak saya suka sangat makan mee

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.