BEN ASHAARI

Thursday, February 27, 2014

KARI CAIR IKAN TENGGIRI UNTUK ENCHE BERAHIM...

rsz_kari_encik_berahim
Assalammualaikum pheww, barulah dapat nak tengok blog dan update entri. Penat lah ni hari. Awal pagi tadi lepas che mat masak, pi pulak belanja barang dapur dan sebagainya. Gitu gini jam 3 petang baru sampai rumah. Satu masalah che mat bila beli barang2 dapur, bab nak mengemas memang ada sikit tak berapa nak rajin, tapi apa nak buat, rajin ke tidak kena lah kemas. Dah lah tu tadi ai nyaris2 pitam kat MyDin...hahaha....grrr, kalau tak gempar MyDin Kulai hari ni, haishhh...Takpe lah kita cerita pasal entri hari ni. Che mat masak kari ikan yang agak mudah untuk Bak, kata bonda masak style arwah nenek (mak pada Bak, dan datuk pada Bak seorang Baba peranakan, patut lah tak kuat pedas), sebab Bak memang biasa makan kari yang macam ni. Buat dia senang amat sangat, dan che mat guna ikan tenggiri papan untuk resipi ini. Kalau ada bendi atau terung, boleh masukkan sebagai bahan sampingan. Che mat letak tomato aje. Kuah kari amat sedap dicicah sama roti canai, lempeng pekak atau pun roti kosong. Terpulang pada selera anda..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ketul kepala ikan tenggiri, cuci bersih dan toskan
4 keping keratan isi ikan tenggiri, cuci bersih dan toskan
4 camca besar rempah kari ikan baba's
2 camca besar cili kisar
1/4 pati santan
3/4 camca besar asam jawa
1 inci halia, tumbuk halus
1 kiub pati ikan bilis (optional)
2 biji tomato, belah 4 setiap 1
Air secukupnya
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN TUMIS :-)
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
2 tangkai daun kari, dilurut
1/4 camca teh halba
1/2 camca teh biji sawi
1/2 camca teh jintan kasar
1/2 camca teh jintan halus

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam periuk, anggaran 1/3 cawan. Masukkan halia tumbuk dan bahan2 tumis, tumis hingga harum, tambah cili kisar dan masak hingga cili garing, guna api kecil dan kacau selalu. Semetara itu, bancuh rempah kari dengan sedikit air dan kacau hingga menjadi pes. Masukkan pes rempah ke dalam periuk. Terus memasak hingga pecah minyak (kalau kurang minyak, tambah sedikit lagi). Guna api kecil dan kacau selalu.
  2. Masukkan pes asam jawa, kacau rata dan tuang air secukupnya (anggaran 800 ml). Kacau dan bila mendidih, masukkan kepala dan isi ikan. Masak dengan api sederhana, tambah air jika perlu. Masukkan kiub ikan bilis (jika guna) dan masak sekejap.
  3. Tuang pati santan, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau perlahan dan boleh masukkan tomato. Masak sekejap lagi, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman..
CATATAN MAT GEBU :- Anda nampak ada penggunaan minyak masak yang agak banyak, tapi usah risau. Lepas anda menumis rempah hingga garing. Anda boleh tolak rempah ke tepi periuk dan cedok keluar lebihan minyak. Kemudian anda boleh terus memasak seperti biasa. Pada che mat rempah kari kalau tak cukup dimasak hingga pecah minyak, ia akan meninggalkan rasa maung pada kuah kari....


No comments:

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.