GODAAN MI HOON GORENG YANG SUKAR DITOLAK...

rsz_mi_hoons
Walaupun ini resipi biasa, resipi ulang tayang ntah berapa puluh kali, tapi godaannya tetap ada, auranya tetap memikat. Mi hoon goreng antara hidngan paling mudah nak masak, sedap dan che mat suka. Cuma tak boleh lah dimakan hari2, nanti jadi jemu. Menjadi antara menu sarapan /minum petang/majlis2 rasmi atau pun santai, popular di Malaysia dan juga negara2 lain. Mi hoon goreng boleh dimakan bersama telur mata kerbau, sambal tumis dan berulamkan timun, atau dimakan bersama sos cili. Nak lagi seksi, makan sama cili padi jeruk macam dalam gambar tu, serius dia punya feeling, i tell you...macam nak pengsan ok...pedas2 sedapp!!. Ini sebenarnya sarapan che mat pagi tadi dan goreng pun simple aje. Takde udang, ku ganti dengan hirisan daging ayam. Bila entri macam ni, mesti ada yang kurang minat, tapi takpe che mat faham, setiap entri samada yang senang atau yang sukar, pasti ada yang mencarinya. Kita bukan memaksa orang masak, tapi sekadar menyuntik idea sahaja....ibarat kata Ustaz Azhar Idrus, orang perempuan tak pandai masak takpe, janji rajin masak...amacam, bersemangat tak?..

BAHAN-BAHANNYA :-)
150 gram mi hoon, rendam hingga lembut dan toskan (kurang lebih 30 minit)
1 keping dada ayam, hiris memanjang*
1 camca teh lada sulah*
Sedikit garam*(*digaul rata dan perap sekejap)
4 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, cincang halus
2 camca besar sambal tumis
1 1/2 camca besar taucho
2 camca sos cili JALEN
Kicap cair secukup rasa (jika perlu)
1/2 cawan air
2 biji telur, dibuat telur hancur (scramble egg)
2 genggam taugeh
1 pokok sawi bok choy, siang berasingan daun dan batangnya, cuci dan toskan
Telur mata kerbau, untuk hiasan
Cili jeruk, untuk dimakan bersama mi hoon
Sambal tumis, jika suka

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 2 camca besar minyak masak, tumis bawang merah dan putih hingga harum, masukkan sambal tumis, sos cili dan taucho, kacau rata dan masak sekejap. Tambah daging ayam, kacau dan bila daging ayam berubah warna, masukkan telur, gaul rata dan tuang air. Biar mendidih.
  2. Masukkan batang sawi bok choy dan mi hoon. Gaul rata, masak guna api sederhana. Tambah daun sawi dan taugeh, gaul rata dan masak hingga mi hoon lembut. Rasa dan jika perlu baru renjiskan kicap cair secukup rasa. Kacau rata dan boleh matikan api.
  3. Hidangkan bersama cili jeruk, telur mata kerbau dan sambal tumis. Anda boleh juga taburkan bawang goreng, dan hirisan daun bawang. Sedap dimakan selagi hangat..

Post a Comment

6 Comments

  1. sy pun suka bihun goreng... sedap.. :-)

    ReplyDelete
  2. Mee hoon ..All time favorite...kalau ada banyak udang lagi best!!

    ReplyDelete
  3. suka follow entri che mat yang simple..tapi tetap sedap

    ReplyDelete
  4. nampak begitu menyelerakan...nk cuba lah buat tuk sarapan esok..

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.