TIBA-TIBA TERBUAT EGG BENJO...

rsz_egg_benjo (1)
Salam semua, che mat tak masak hari ni, sebab ada jemputan ke majlis perkahwinan anak pada sepupu che mat di Johor Baharu siang tadi, kira gantung periuk lah kan. Dan kalau tak masak, sah2 takde entri dalam blog. Tapi di wall FB tadi, ada juga yang cadangkan che mat buat entri tips menggunakan oven. Insha Allah...Bukan apa penggunaan oven ni bergantung pada jenis yang anda guna. Che mat sendiri susah nak bagi tips yang betul2 berkesan. Sebab hanya kita memahami barang2 yang kita ada dan caranya kenalah digunakan dan adjust mana yang perlu hingga mendapat teknik penggunaan yang sesuai. Tapi takpe, nanti2 che mat buat entri tu...sabar ok. Berbalik pada entri egg benjo yang che mat memang tak plan nak buat langsung. Petang tadi saja2 kemas2 dapur dan semalam ada beli bun di Tesco, sebab geram sangat tengok bun yang atasnya ada taburan biji kuaci bunga matahari, maka ku rembat 1 bungkus, ada 6 biji bun. Maka che mat buatlah sesuatu yang boleh diletak dalam blog sebagai entri simple untuk orang2 bujang dan mereka yang perlu. Buatnya simple gilerr, cuma tang telur tu che mat guna sejenis gegelang yang memang digunakan untuk buat egg benjo. Ok, jomm kita lihat resipi..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 biji bun (boleh guna roti burger, bun yang che mat guna ni kecil sedikit)
1 biji telur, digoreng mata kerbau (che mat guna acuan khas bentuk gegelang)
1 helai daun salad (che mat guna butter head salad)
2 keping hirisan bawang besar (optional)
3 keping hirisan timun
3 keping hirisan tomato
1 keping keju cheese dale
Sedikit marjerin
Sedikit sos cili dan mayonnaise

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Bun dibelah dua, sapu sedikit marjerin kemudian panggang dalam kuali hingga perang dan harum. Keluarkan dan biar sejuk. Ambil bahagian bawah bun, susun daun salad (jika besar koyakkan pada 2 bahagian). Diikuti keju, tomato, timun dan bawang besar. Kemaskan.
  2. Paipkan mayonnaise dan sos cili secara bersilang. Kemudian dengan cermat letak telur yang telah digoreng tadi. Kemaskan dan tutup atasnya dengan sebagahian bun tadi. Cucuk dengan lidi sate bersih atasnya untuk menstabilkan egg benjo. Hidangkan dan jangan lupa buang lidi sate sebelum anda makan....Selamat mencuba!!!.

Post a Comment

10 Comments

  1. salam,

    wah, nampak sgt menggiurkan...

    ReplyDelete
  2. owhhh... cenggini rupanya egg benjo.. nyum3

    ReplyDelete
  3. nampak menarik & sedap...bleh cuba ni...selalu maain beli jer..

    ReplyDelete
  4. blogwalking :) http://asmasuhaimi.blogspot.com/


    waah best blog ever pasal masakan
    love it

    ReplyDelete
  5. Salam cmg...patuttnye le burger bakar brother Burn tu letak Lidi satey kt tgh burgernya utk stabilkan burger ya...baru sey tahu..huhu..

    ReplyDelete
  6. makanan yg sngt simple, sedap n sihat

    ReplyDelete
  7. boleh pos kt sini x? ahahhahah..sedap tuuuuuuuuuu

    ReplyDelete
  8. salam,
    menarik sungguh blog ini. Tuan saya berminat untuk bertukar bloglist dengan tuan.sy da masukan blog tuan dlm bloglist sy

    http://beritasensasikini.blogspot.com/ info jawatan kosong

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.