BEN ASHAARI

Wednesday, January 22, 2014

SOTONG GORENG KUNYIT...

rsz_sotong_kunyitt
Assalammualaikum...dah makan?...sejak2 ni che mat memang masak yang mudah dan cepat. Macam ni hari che mat masak sotong goreng kunyit, lepas tu goreng sayur dan ada ikan goreng dan sambal belacan. Ok siap dah. Saiz sotong yang che mat guna aga besar, seekor kurang lebih 12+ inci...iyea..tak tipu, memang saiz besar dan guna dalam 3 ekor macam tu, kalau tak takkan 'ring' dia seperti dalam gambar tu, lepas dimasak. Resipi amat2 mudah dan bahan2 tak perlu banyak sangat. Sotong perlu yang segar dan pastikan tidak dimasak terlalu lama untuk mengelakkan ia jadi liat. Sedap dimakan bersama nasi panas dan bagi yang alergi macam che mat, sedap gak lepas makan bila bergaru2 sebab kegatalan..haha...tapi takpelah, sekali2 gatal ni bess juga..boleh?. Jomm lah che mat share resipi, sesuai untuk orang bujang juga...

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 ekor sotong bersaiz besar (kurang lebih 1kg)
3/4 camca besar kunyit serbuk
1 camca besar tepung jagung
2 ulas bawang putih, hiris halus
1 biji bawang besar, hiris bulat dan leraikan
1 biji cili merah, hiris
1 biji cili hijau, hiris
Garam secukup rasa
Hirisan daun bawang, untuk hiasan
Bawang goreng, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Sotong dibersihkan, kemudian hiris bentuk gegelang, cuci dan toskan. Kemudian gaul dengan serbuk kunyit dan sedikit garam. Perap 25 minit.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis hirisan bawang putih hingga harum, sementara itu masukkan 1 camca besar tepung jagung ke dalam sotong yang diperap tadi. Gaul rata dan masukkan ke dalam kuali, besarkan api dan gaul rata. Tambah bawang besar, cili merah dan hijau. Kacau rata. 
  3. Tambah garam secukup rasa, kacau dan masak sekejap lagi. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan daun bawang dan bawang goreng, hidangkan segera bersama nasi panas dan lauk2 lain..


5 comments:

N.A.T said...

mak datuk sodap ea CMG ..

eriqueetiqaz said...

yg simple tuh sdp kn...mkn ns bertambah2

Nur nadeRa said...

saya dh cuba mmg sedap. thank you😚

Anmas Healthcare said...

sememangnya resepi simple yang awesome :D

sy pinjam resepi ya, sebab sy pun try guna resepi ini :D


:: anmashealthcare.blogspot.com ::

Cr. Siti Hazreen Shahrom said...

Tengok gambar dah selera!

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.