GRILL SOSEJ WRAPS...

rsz_grill_sosej_wraps
Assalammualaikum, salam semua...Hari ni che mat sibuk sikit...errr..sibuk banyak sebenarnya dah lah tu tadi kenapa ntah mata ni punya mengantuk sangat2, dapat lah lelap dalam 10 minit, alhamdulillah lega dah lepas tu. Sebab ada sedikit masa terluang, che mat laju2 update blog. Entri pun yang biasa2 saja. Sebenarnya tu hari kat FB, ada yang cadangkan che mat buat wraps yang digrill pulak. Dan pagi tadi che mat buat untuk sarapan, dan kebetulan memang ada 2 keping MISSION WRAPS (contoh di sini) yang masih berbaki jadi resipi yang che mat bagi ni untuk 2 biji wraps. Selain sosej, anda boleh guna ikan tuna atau kalau nak lebih berani, boleh guna rendang sebagai inti wraps. Che mat letak juga sekeping keju cheesdale untuk setiap wraps. Resipi memang mudah, sesuai untuk mereka2 yang agak kurang masa di dapur. Ok jomm che mat share resipi....pstt sesuai untuk orang2 bujang juga....

BAHAN-BAHAN INTI :-)
2 batang sosej (che mat guna sosej Ayamas)
1/2 biji capscium kuning saiz kecil, didadu
1 biji jeruk gherkin, didadu
1 biji kecil bawang holland, didadu
1 ulas bawang putih, dicincang halus
2 camca besar sos spaghetti "PERGO" (kalau takde boleh guna sos tomato biasa)
1/2 camca teh lada hitam kisar
Secubit garam

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
2 keping 'Mission Wraps'
2 camca besar mayonnaise
2 keping keju cheesedale

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK INTI :- Sosej dipotong kecil. Panaskan 2 camca besar minyak zaitun dalam non stick pan. Tumis bawang putih dan bawang holland hingga harum dan layu. Masukkan sos spaghetti dan kacau rata. Tambah sosej, kacau dan masak sekejap. Guna api kecil dan kacau selalu.
  2. Masukkan capsicum, gherkin dan lada hitam. Kacau rata dan masak hingga capsicum lembut. Rasa dan jika perlu baru masukkan secubit garam. Kacau dan matikan api (che mat tak letak garam sebab nanti akan ada keju yang memang dah masin). Sejukkan.
  3. UNTUK GRILL SOSEJ WRAPS :- Ambil sekeping wraps. Sapu rata dengan 1 camca besar mayonnaise, letak sekeping keju dan sudukan 1/2 bahagian inti atas keju tadi. Lipat kiri dan kanan wraps hingga menutupi inti, kemaskan dan berhati2 lipat bahagian bertentangan ke depan dan gulungkan wrap tadi (seperti membungkus popia). Buat kaedah sama untuk baki wraps dan bahan2 lain.
  4. Panaskan non-stick pan (che mat guna kuali ajaib), letak wraps atas pan dan kecilkan api. Grill 3 - 4 minit untuk setiap bahagian atau hingga kelihatan garing. Hidangkan panas untuk sarapan, minum petang dan sebagainya.

Post a Comment

3 Comments

  1. emmm...boleh cuba resepi abg Mat...saya suka jugak buat wraps especially untuk dinner...makan ringan-ringan je tapi sebijik pun dah kenyang...:)

    ReplyDelete
  2. Yummynya....tekak western2 sket mmg gedik je rasa bila tgk post ala western2 gitu che mat nie taw... :-)

    Kena buat gak nie...hihihi...

    Anyway, jemputla visit belog saya http://norafesa.blogspot.com/2014/01/lamb-chop-terbaikmudah-murah-sedap.html dan Like www.facebook.com/hatiniekitchenjb

    Salam ukhuwah,
    Eca
    Bdr Putra, Kulaijaya

    ReplyDelete
  3. Baru td p bl mission wrap..nk cuba resepi che mat..harap menjadi sbb baru pertama kali nk cuba

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.