BEN ASHAARI

Tuesday, January 14, 2014

CHICKEN HONEY MUSTARD WRAPS...

rsz_chicken_honey_mustard_wraps
Selagi wraps yang che mat beli tu masih ada, selagi tu lah ku jadikan benda yang boleh disantap dikala malas memasak. Sebenarnya benda ni mudah disediakan. Che mat sendiri guna bahan2 yang ada saja. Sebab ada sekeping dada ayam dan dari menyemak aje dalam freezer, che mat perapkan dengan bahan2 yang biasa ada kat dapur, kemudian panggang dalam non-stick pan hingga masak dan dijadikan inti untuk wraps. Itu jela cara termudah nak habiskan stok2 yang tinggal sikit2. Sebenarnya anda boleh isi apa saja dalam wraps ini, asalkan jangan terlebih isi, nanti nak lipat agak susah dan kurang kemas (tapi kalau nak makan sendiri, apa kira, nko lambakkan aje, janji dapat lipat sikit2 sudah lah). Ada yang tanya che mat tak payah panaskan dulu ke wraps ni?..Bergantung, kalau anda guna inti2 yang bukan dari daun salad dan sayur2 mentah anda boleh dipanaskan sekejap. Tapi che mat tak panaskan, just wraps macam tu saja dan hidangkan. Resipi memang mudah, ala macam biasa2 tuu...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 keping dada ayam cuci bersih dan cucuk dengan garfu*
1 camca besar madu*
1 camca teh english mustard*
1 camca teh kicap pekat*
1 ulas bawang putih, cincang halus*
1/2 camca teh garam*(*digaul rata dan perap 30 minit)
2 keping 'MISSION WRAPS'
2 camca besar atau secukupnya mayonnaise
4 helai daun salad saiz kecil (che mat guna salad butterhead)
Sedikit hirisan jeruk gherkin
Sedikit hirisan bawang besar
Sedikit hirisan keju cheedar
Sedikit hirisan capsicum 

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan non-stick pan atau boleh guna pemanggang ajaib. Tuang 1 camca besar minyak zaitun, ratakan (kalau nak guna butter pun boleh lagi sedap...ehemm). Kemudian letak dada ayan yang diperap tadi, kecilkan api dan tutup permukaan pan dengan tudung periuk. Sekali sapukan baki bahan pemerap pada dada ayam tadi. Masak 6 - 7 minit kemudian terbalikkan dan masak bahagian satu lagi untuk 6 - 7 minit dan sapukan dengan baki bahan pemerap. Bila masak, biar suam dan hiris memanjang. Ketepikan.
  2. Ambil sekeping wrap, sapu 1 camca besar mayonnaise kemudian susun 2 helai dau salad, diikut sedikit hirisan jeruk gherkins, bawang, keju dan capsicum. Letak hirisan ayam, kemaskan dan gulung wraps tadi kemas2. Kalau suka boleh ikat macam che mat buat tu.
  3. Buat kaedah sama untuk baki bahan2. Kemudian boleh hidangkan, dan anda boleh paipkan sos kegemaran anda sebelum dimakan....Selamat mencuba!!.

5 comments:

neorise said...

leh cuba ni

Kopi KEMUDIK
Koperasi Permodalan Melayu Wilayah Kuala Muda/Sik Kedah Berhad
5 dalam 1

( Gula Halus , Krimer Bukan Tenusu , Kopi Segera , Habbatus Sauda , Fiber )

Kebaikan Fiber / Serat :

memudahkan proses pencernaan , memperbaiki pembiakan mikroflora yang baik , mengekalkan kesihatan saluran dalaman tubuh dan membantu mengurangkan pengumpulan bahan-bahan yang tidak diperlukan tubuh, khususnya organ dalaman.

Kebaikan Habbatus Sauda :

Nabi Muhammad S.A.W. bersabda dalam Haditsnya yang dikutip dari kitab Ash Shahihain
“Gunakanlah Habbatus Sauda’ kerana di dalamnya terdapat sejenis ubat dari segala jenis macam penyakit kecuali As Sam (maut)” (HR.Bukhari, Muslim)

RM 20 for 20 sachets

Postage cost : RM 10
Total cost : 30

To order : 017 5503065 Mr. Norman
Email : neorise2010@gmail.com

Location : Pekan Sik , Sik , Kedah . MALAYSIA
http://kopi5campurankemudik.blogspot.com/2013/05/kopi-kemudik.html
http://kopi5campurankemudik.blogspot.com/

SUSU KAMBING / KOPI SUSU KAMBING / GOAT MILK / GOAT MILK COFFEE
RM 22 for 20 sachets

Postage cost : RM 8
Total cost : 30
To order : 017 5503065 Mr. Norman
Email : neorise2010@gmail.com

Location : Pekan Sik , Sik , Kedah . MALAYSIA
http://hartanahpropty.blogspot.com/2013/12/susu-kambing-kopi-susu-kambinggoat-milk.html

Kopi Nanduk GOLD
http://www.bio-asli.com/?id=neorise
www.bioasli.com/?id=neorise
www.tvbioasli.com/?ref=neorise
www.bioasli.co.uk/?ref=neorise
www.prepaid.bioasli.com/?ref=neorise
http://hartanahpropty.blogspot.com/2013/12/kopi-nanduk-gold.html

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

persembahan tu yg tak tahan akak menengoknya Che Mat, hehehe

aima said...

ooo..wrapspep tu tak perlu di masak...

Mira Adzlia said...

sedapnye...bru wat bnde ni smlm..hihi

nurul sakinah said...

http://shopingsakanmurah.blogspot.com/2014/01/set-permainan-sambil-belajar-bayi_15.html

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.