ASAM PEDAS IKAN MAYONG UNTUK HARI INI...

rsz_2asam_pedas_ikan_mayong
Assalammualaikum....hadoi mana lah mood berblog che mat pergi pun tatau lah. Memasak pun sejak2 ni pun macam kurang rajin. Anda sendiri nampak perubahannya kan?..Takpe lah update setakat yang mampu, lagi pun entri blog che mat yang biasa2 aje. Hari ni masak asam pedas ikan mayong, che mat guna bahagian kepala dan sekeping hirisan bahagian isi ikan yang che mat kerat dua. Asam pedas ikan mayong che mat masak sebab bonda suka, che mat suka juga. Untuk asam pedas ini che mat masukkan hirisan nenas Sarawak dan lada hitam. Che mat letak lebih lada hitam, saja nak kasi hangat dan untuk menendangkan angin, biar meletup semua bom dalam badan...haha..Ok lah, takde apa sangat nak cerita sebenarnya pasal asam pedas ni, sebab dah kerap kali entri asam pedas, esok2 ada pulak aku tukar nama che mat asam pedas...Kalau nak mencuba, resipi seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ketul kepala ikan mayong, saiz sederhana
1 ketul isi ikan mayong, kerat 2
1/2 biji nenas Sarawak
1 genggam daun kesom
2 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap 1
3/4 camca besar pes asam jawa
3/4 camca besar lada hitam, tumbuk halus
2 senduk nasi penuh cili kisar
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
1/2 inci kunyit hidup
1/2 inci halia
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Kepala ikan dipotong pada 4 bahagian (bergantung pada saiz kepala ikan mayong yang anda guna, che mat guna saiz sederhana). Bahagian isi ikan mayong dikerat dua. Cuci dan perap dengan jus limau nipis selama 15 minit, kemudian cuci kembali hingga bersih dan toskan...
  2. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing, guna api kecil dan kacau selalu. Tambah lada hitam, kacau rata dan masak sekejap.
  3. Masukkan pes asam jawa, kacau dan tuang air secukupnya (anggaran 1.2 liter). Bila mendidih, tambah ikan mayong, bunga kantan, daun kesom dan nenas. Kacau rata dan perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak hingga ikan masak dan nenas lembut sedikit. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain..


Post a Comment

4 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.