RUSTIC WHOLE MEAL BUN....

rsz_rustic_whole_meal_bun1_2
Salam semua...tiba2 semalam che mat datang angin rajin nak meroti. Tapi yang ni roti simple guna resipi base untuk pizza, cuma che mat oter sikit kasi dia nampak 'rustic' dan 'country'. Sebenarnya nak buat bentuk bun biasa yang bulat2 gebu tu, tapi tiba2 che mat dapat idea nak kasi dia nampak lagi 'kasar' dan 'ganas. Maka che mat gunting bentuk X atas doh yang telah dibentuk tadi, menarik jugak kan. Roti ini tidak lah selembut roti yang anda biasa makan, tapi lembut juga dan teksturenya lebih kasar, seakan2 roti benggali atau rot bai tapi yang pasti ini bukan diuli dengan kaki...hehe. . Che mat juga campurkan tepung whole meal untuk roti ini, tapi kalau anda takde tepung whole meal tu tak perlu letak lah, guna tepung gandum sepenuhnya....apa?..tepung gandum?...ha ah..roti ni memang che mat guna tepung gandum...

rsz_rustic_whole_meal_bun1_1
Sedap dimakan bersama jem dan mentega, sekali imbas dah macam english scone pulak. Satu yang che mat suka roti ni, ia tak guna telur dan bila anda cicah dengan air kopi, rasanya lebih asli. Kalau yang ada telur pasti anda akan rasa ke'telur'an bila dicicah kopi. Ada juga yang sarankan che mat cicah sambal sardine yang che mat buat semalam, tapi selera lebih pada nak makan dengan jem, mentega dan air kopi. Teknik membuatnya mudah, anda ada 4 cara, pertama boleh guna breadmaker, kedua, guna cake mixer, ketiga, guna food processor (bukan blender yea) dan ke empat, guna tangan. Tapi guna tangan pun ok, sebab tak memerlukan masa yang lama untuk menguli. Asal anda dapat doh yang tak melekat di mangkuk adunan sudah memadai...Ok jomm kita mulakan projek meroti ala2 'country'...

BAHAN-BAHANNYA :-)
150 gram tepung gandum
50 gram tepung whole meal (boleh beli dikedai menjual bahan2 baking)
2 camca teh instant yeast (mauripan atau sebarang jenama pilihan anda)
1 camca besar gula halus - asingkan 1/4 camca teh
1/4 camca teh garam halus
1 camca teh bread softerner
1 1/2 camca besar madu
20 gram mentega @ majerin
70 ml air suam
100 ml air sejuk

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Dalam mangkuk kecil, masukkan instant yeast dan air suam, tambah 1/4 camca teh gula yang telah diasingkan tadi. Kacau rata hingga semua larut. Ketepikan dan biar kurang lebih10 minit hingga yeast berbuih2.
  2. Dalam mangkuk lain, satukan semua bahan2 diatas kecuali air dan bancuhan yeast ( no. 1). Gaul hingga semua rata dan sebati, Tuang bancuhan yeast dan gaul. Tuang air sedikit demi sedikit sambil digaul hingga adunan menjadi doh yang tak melekat di mangkuk adunan (ada kala air tidak habis digunakan).
  3. Bulatkan doh, lenser sedikit minyak pada mangkuk besar, masukkan doh, kemudian bungkus mangkuk tadi dengan plastik dan perap 1 jam hingga doh naik 2 kali ganda. 
  4. Keluarkan doh, tumbuk untuk membuang udara, kemudian bagi doh tadi kepada 9 bahagian sama besar (kurang lebih 60 gram setiap satu). Bulat2kan doh dan jika suka boleh buat gunting bentuk X permukaan doh tadi. Susun dalam loyang yang telah disapu sedikit mentega (che mat guna loyang 8 inci x 8 inci x 1 inci). 
  5. Biar naik sekali lagi (kurang lebih 45 minit) dan boleh bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 200C (che mat guna api bawah sahaja), selama 25 minit atau hingga perang. Sejukkan atas jaringan dan boleh hidangkan bersama jem dan mentega..

Post a Comment

1 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.