BEN ASHAARI

Thursday, November 21, 2013

NASI GORENG SAMBAL BELACAN..

rsz_nasi_goreng_sambal_belacan
Morning, selamat pagi dan assalammualaikum. Pagi kan entri che mat hari ni. Maklumlah sebab resipi nasi goreng, maka boleh lah mempercepatkan proses menulis entri. Entri macam ni hanya sebagai penyeri entri sebab buka lah bess mana dan orang kalau tengok tajuk entri aje, jeling pun takmo (tapi sempat pulak tu baca tajuk..). Ini che mat buat untuk mengelakkan nasi yang berlebihan terbuang. Kalau ada nasi yang tak habis waima sesenduk pun, che mat simpan dalam freeze, kalau zaman dulu ada ayam, boleh kasi ayam. Bila dah cukup dalam 3-4 cawan, che mat kasi goreng aje lah. Itu pun tengok juga, jika mendapat persetujuan tukang2 santap, baru che mat goreng, kalau tak, ku simpan lagi. Kalau buat tapi takde yang nak makan, macam mana, last2 aku jugak yang hadap....grrrr... Nasi goreng mudah ni memang cepat dimasak, dan che mat guna sambal belacan untuk kasi perisa dan sedikit pedas. Untuk rencah che mat guna ikan bilis dan isi ayam yang dicarik2 (isi ayam tu pun baki rendang ayam kelantan tempoh hari.). Ok jomm kita goreng nasi!...

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 cawan nasi sejuk, dileraikan
1 biji bawang besar, dihiris
2 ulas bawang putih, cincang halus
4 kuntum cendawan butang, dihiris
1 camca teh sambal belacan (kalau nak pedas boleh tambah lagi)
10 tangkai kacang buncis, hiris
1 genggam ikan bilis, dibersihkan dan rendam sekejap
1 kiub pati ikan bilis
1 biji telur, dipukul sedikit
Garam secukup rasa
Hirisan daun bawang untuk hiasan
Daging ayam, digoreng dan dicarik, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan bilis ditoskan, perah sedikit dan goreng hingga garing. Angkat dan ketepikan. Keluarkan minyak dan tinggalkan kurang lebih 3 camca besar. Tumis bawang besar dan bawang putih hingga harum, masukkan sambal belacan dan kacau rata. Tambah kacang buncis dan kacau, masak sekejap.
  2. Tambah cendawan dan kiub ikan bilis(hancurka), masuk ikan bilis goreng dan gaul rata. Tolak ke tepi kuali, masukkan sedikit minyak dan tuang telur, bila telur nampak kental, kacau hingga hancur. 
  3. Tambah garam secukup rasa, kemudian masukkan nasi. Gaul rata2 dan biar nasi masak dan kering sedikit. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan daun bawang dan isi ayam yang dicarik. Hidangkan segera...


6 comments:

yayanrahman said...

pagi2 lagi dh bukak blog ni, blum tghari dh rasa lapo balik...

Cik Eka said...

eka mmg suka sangat nasi goreng.

Lagi2 nasi goreng kampung. kadang tu rencah ngan ikan bilis je tumbuk ngan cili, bawang beso, bawang putih. makan ngan telo mata n timun.

Fuhhh tak pandang kiri kanan hehehe.

nnti bole try resepi Cikmat hehe

yoshitaka nobuhito said...

pergh!! sedap plak tgk...

Byzura Mj (By) said...

lapoooo! nak try la buat..

Umie Jazz said...

sdapnya CM

eddie jR said...

sedap....

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.