KEK CHIFFON PISANG...

rsz_kek_chiffon_pisang

Assalammualaikum, salam Ahad....grrrr...sakit leher ni, mungkin salah bantal agaknya...eerr ke salah posisi eks?..sian bantal, tak pasal2 dia yang salah walhal sendiri yang tidur lasak. Tapi memang sakit lah, rasa sengal, kalau che mat toleh ke kenan, dengan badan2 sekali ikut ke kanan..huhu, tak selesa sangat. Dan kalau nak ikutkan rasa tak selesa, satu kerja pun tak boleh buat. Takpe2..che mat kuat...yearghh!!...Pagi tadi che mat selesai kan projek untuk JALEN dulu, nak tau apa resipi untuk akan datang untuk JALEN?. Kena tunggu Selasa ni ok. Dan sebab che mat masak menu ringkas aje, maka dengan merajinkan diri walaupun leher aku keras macam robot, che mat bikin kek chiffon pisang....ehemm, rajin kan che mat tu...hehe....

rsz_kek_chiffon_pisang1
Mula2 nak buat kek pisang biasa, tapi macam bosan pulak. Lepas tu che mat google2 cari resipi kek chiffon pisang paling senang, dan terjumpa kat satu blog ini, dan nampak menarik. Bahan2 pun simple aje. Sebab senang, che mat pun 'on' lah buat. Lepas tu jadi lah seperti anda nampak. Kek ni bila masak memang dia mengecut sedikit tapi yang bessnya ia lembap dan lembut, kalau gigi kurang macam che mat ni pun takde masalah nak makan, nko masuk dalam mulut, hembapkan lebih kurang , takde gigi, guna gusi pun boleh, lepas tu telan...laju aje masuk tak sangkut, tapi dengan syarat makan sikit lah yea, jangan dihongges seketul besau tu, mau tercekik buntang bijik mata...Ok, kalau kat rumah ada pisang yang nampak macam tak laku, jomm terai buat kek chiffon ni...

BAHAN-BAHAN A :-)
80 gram tepung kek
15 gram gula kastor 
3 kuning telur gred A
35 gram minyak sayur (che mat guna minyak jagung)
45 gram susu segar
240 gram pisang, che mat guna pisang montel (tanpa kulit)
Secubit garam

BAHAN-BAHAN B :-)
4 putih telur gred A
40 gram gula kastor
1/2 camca teh cream of tartar

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 170C, sediakan tin chiffon cake berukuran 9 inci yang dasarnya boleh ditanggalkan, tak perlu disapu dengan mentega. Ketepikan.
  2. Dalam satu mangkuk, satukan bahan2 A, kemudian kacau dengan whisk hingga semua sebati, licin dan berkrim. Pastikan ia tidak berbinti2. Ketepikan.
  3. Putar putih telur hingga berbuih, guna kelajuan laju. Masukkan gula kastor sedikit demi sedikit hingga habis, tambah cream of tartar dan terus memutar hingga putih telur kental. Ketepikan
  4. Ceduk 1/3 bahagian putih telur dan gaul rata dalam adunan no. 2, kemudian cedok 1/3 lagi dan gaul lagi dan di akhiri dengan baki putih telur, gaul hingga rata dan sebati. Gunakan kaedah kaup balik. 
  5. Tuang dalam tin chiffon, ratakan dan bakar 55 - 6o minit atau hingga masak (bila anda uji dengan mencucuk lidi sate bersih ke dalam kek dan keluarnya bersih, itu tanda kek telah masak). Keluarkan dari oven dan terus terbalikkan tin chiffon. Biar kek sejuk dalam tin dengan keadaan tin terbalik.
  6. Sisip tepi kek dengan pisau kecil, tanggalkan dari tin, kemudia sisip pulak bahagian bawahnya. Keluarkan kek, letak dalam pinggan sesuai dan boleh hidangkan untuk minum petang..

Post a Comment

3 Comments

  1. perghh kalau makan kek ni dgn kopi panas panasss .. speechlesss hehe

    ReplyDelete
  2. Haha, kelakar lah Che Mat ni, anyways thanks for the recipe

    ReplyDelete
  3. ni kalau time kenyang mmg x pandang pun roti ni... cube try time hujan2 dok lepak luar rumah... perghhhh...

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.