PENYELAMAT DI WAKTU DEMAM.....

rsz_megi1
Salam semua, hari ni che mat tak boleh nak makan nasi, rasa tak boleh nak masuk, nampak nasi tu satu objek yang amat2 tak sedap...grrrrr...ni semua gara2 demam yang melanda che mat malam semalam. Dan pagi tadi kena juga masak dalam keadaan terpaksa, tapi kan satu benda pun tak boleh nak diterima tekak, tak sedap, rasa payau. Petang tadi korek2 dalam pantry ada megi kari..hmmm kalau megi insha Allah sedap kot. Dan che mat nak buat masam2 sikit. Alhamdulillah bess, sebab rasa masam tu yang buat tekak ni ok, takde rasa nak terkeluar balik....errrr dah macam pembawak budak pulak si mat tu. Mula2 che mat malas nak letak entri megi ni, maklumlah mi segera dijadikan entri blog masak2, macam tak 'kelas' aje. Tapi takpe, blog masak2 pun kira macam blog aktiviti harian dan apa yang che mat masak, che mat akan share kat sini waima telur mata kerbau curah kicap sekali pun. Bukan syok sendiri, tapi atas permintaan...takpe lah kan..selagi ada permintaan yang simple pun ok aje sebagai pengisian blog, yang penting ia hasil dari tangan sendiri dan bukan ambik dari mana2 blog orang lain....sekian terima kasih...perghh...berpinau mata nak ngabiskan tulisan ni....Ok, che mat masak macam ni...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 bungkus maggi perisan kari (asingkan perencahnya)
1 camca besar sambal tumis
1 biji telur
1 ekor udang saiz besar
1 keping fishcake, hiris
2 pelepah sawi putih, hiris berasingan
2 kuntu cendawan butang, hiris
2 camca besar santan
2 biji limau kasturi, perah jusnya
3 biji bawang merah, hiris
1 ulas bawang putih, cincang halus
3 cawan air (atau secukupnya)
Hirisan daun bawang untuk hiasan
Bawang goreng, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Celur mi maggi hingga lembut, kemudian masukkan ke dalam mangkuk sesuai. Ketepikan. Panaskan sedikit minyak dalam kuali (anggaran 1 camca besar), tumis bawang merah dan putih hingga harum, masukkan sambal tumis dan perencah kari, kacau rata dan tuang air. Kacau dan biar mendidih.
  2. Masukkan telur dan perlahankan api, biar hingga telur mengeras. Masukkan batang sawi, fishcake dan udang. Biar masak sekejap. Masukkan santan dan jus limau kasturi. Kacau rata dan tambah daun sawi (kalau kurang kuah, boleh tambah sedikit air panas). Masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api.
  3. Tuang kuah tadi dalam mangkuk berisi mi. Tabur hirisan daun bawang dan bawang goreng. Kalau suka boleh juga tabur hirisan cili merah. Hidangkan segera, sedap dimakan panas.

Post a Comment

5 Comments

  1. perghhh..maggi pon nampak sodapp memalam gini..=D

    ReplyDelete
  2. cmg..moga cepat lega demam...haihhh sedap tengok megi cmg tuuu....

    ReplyDelete
  3. Semoga cepat sembuh che mat. Che mat masak maggi pun nampak sangat sedap...

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.