BEN ASHAARI

Sunday, October 13, 2013

MENU RINGKAS UNTUK AIDIL ADHA...

rsz_acar_darat_johor
Salam semua, insha Allah Selasa nanti kita akan merayakan hari raya aidil adha, anda dah plan nak masak apa?Walaupun cuma hari raya haji, tapi kena juga masak untuk merai tetamu. Kalau bukan tetamu pun, ahli kelurga kita. Tak perlu masak yang extravangaza sangat, asal masakan itu memenuhi selera anda dan keluarga sudah memadai. Kadang2 menu biasa itu lebih sedap. Kebiasaan kalau raya, ketupat antara wajib ada, dan bila ada ketupat maka berderet2 lah makanan pelengkap si ketupat tadi contohnya rendang daging/ayam, sayur lodeh, kuah kacang, sambal tumis, serunding, sambal goreng dan lain2 lagi, kalau diletakkan dalam pinggan hampir tak muat dan sampai bingung nak makan. Ada juga yang menyediakan nasi berperisa seperti nasi minyak, nasi beriani, nasi tomato dan sebagainya. Bila ada nasi2 berperisa seperti itu, hidangan sampingannya juga harus ada, dan seperti biasa acar antara yang wajib, selain ayam dimasak merah, kurma daging atau kambing, dalca dan pencuk...Resipi acar darat seperti gambar atas, akan che mat tulis di bawah nanti....

Untuk Aidil Adha ini apa kata anda cuba resipi nasi tomato berlauk. Nampak biasa tapi ada keistimewaannya. Ia satu menu yang ringkas dan pada che mat anda tak perlu masak banyak lauk sampingan memandangkan dalam nasi sudah ada ayam. Kalau anda nak gantikan ayam dengan daging juga boleh, nak power, ganti dengan daging kambing....sah2 pengsann!!...Bila anda masak macam ni, ada dalca dan acar timun atau acar buah sudah memadai. Tak salah kalau anda nak lebihkan hidangan sampingan....Untuk resipi anda boleh rujuk di sini..... 

Bagi penggemar burung puyuh, tahun ini apa kata cuba ubah selera dengan menu ringkas burung puyuh masak semur. Ia unik dan punya rasa tersendiri. Che mat masak ini pada mulanya atas permintaan Bak, yang gemar burung puyuh. Selalu asyik goreng berempah, bukan che mat aje jemu, Bak pun ikut jemu juga maka atas permintaan Bak, che mat masakkan semur. Semur kurang lebih macam masak kicap saja tapi lenih istimewa. Sedap dimakan bersama ketupat atau nasi putih...Resipi ada di sini, dan kalau anda tidak suka burung puyuh, ayam atau daging boleh digunakan sebagai ganti...Tiada masalah...tepuk dada tanya selera...yea tak?...hehe...

Ada yang tak makan ayam?...daging?...ooo tak makan juga, takpe jangan risau, kita masak ikan pulak. Kebiasaan ikan lebih sedap dimasak ala2 sweet sour. Resipi sebegini juga anda boleh makan bersama nasi minyak. Tak salah pun. Tapi lebih afdal dengan nasi putih lah. Che mat guna ikan siakap tapi anda boleh ganti dengan ikan bawal, kerapu atau pun ikan merah saiz sederhana. Jangan pulak ikan merah yang besar gedabak tu, nampak tak comey, tak molek...Resipi ini che mat gunakan produk JALEN yang anda tau ia bermutu dan amat menitik beratkan kebersihan dalam penyediaan bahan2 makanan. Harga juga berpatutan berbanding produk makanan keluara tempatan yang berjenama....Jika anda hendak mencuba, resipi ada di sini....dann lupa pulak nak kabo, ikan tu anda nak ganti degan ayam pun bolehh..tak kesah...Selamat memasak untuk semuaa!!!..

ACAR DARAT JOHOR....

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 biji timun, kerat 2 inch, buang empulur dan potong macam anak mancis*
3/4 camca teh garam*
1 camca teh serbuk kunyit*(*digaul rata)
1 biji lobak merah (che mat tak letak sebab tak de) kerat 2 inci dan potong macam anak mancis
2 biji cili merah, kerat 3, buang biji dan potong macam anak mancis
1 biji bawang besar, belah 5
5 ulas bawang putih, belah 2 setiap 1
1/2 inci halia, hiris halus
4-5 camca besar cuka makan JALEN
Gula secukup rasa (dalam 2 - 3 camca besar)
Garam jika perlu
2 camca besar udang kering, rendam sekejap, tos dan tumbuk kasar
1 camca teh biji sawi
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
2 biji buah pelaga
5 kuntum bunga cengkih

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali (anggaran 2 camca besar). Tumis kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih, biji sawi dan buah pelaga hingga harum. Masukkan udang kering, bawang putih dan halia, kacau rata. Tambah cuka makan dan juga gula. Kacau rata2 dan masak hingga pekat. Guna api kecil dan kacau selalu.
  2. Masukkan lobak merah (jika guna) dan masak hingga lobak lembut. Tambah cili merah, bawang besar dan timun (pastikan anda tos timun tadi dan perah sedikit). Gaul rata dan masak sekejap. Rasa dan jika perlu baru tambah sedikit garam. Jika anda suka manis, boleh tambah sedikit lagi gula. Masak sekejap, matikan api dan boleh hidangkan.

4 comments:

Kjee said...

Che Mat, terima kasih bagi idea. Kjee ingat nak buat acar rampai. Baik Kjee buat ini sebab tak pernah buat kannnn.

Mat Gebu said...

@ Kjee - nanti akak pandai2 lah adjust rasa dia eks...sama2 kak jee...

Rozuan Ismail said...

untuk tetamu masak ikan kembung je utk sweet sour. utkdiri sendiri mestilah ikan siakap.huhu

roza said...

at least ade idea nak masak ape..buntu gak asik menu yg sama..tq cik mat..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.