BEN ASHAARI

Wednesday, October 16, 2013

LONTONG HAJI.....BUKAN DARI MAKKAH....

rsz_lontong_haji
Salam 11 Zulhijjah, assalammualaikum. Semalam che mat plan nak masukkan resipi rendang, tapi sebab che mat sakit gusi dan demam, maka tak leh nak ngadam tenet lama2, berpinau mata lepas tu denyut2 gusi tu sampai kat kepala. Rasa macam kena debik aje pipi belah kiri. Ok untuk entri pertama hari ni, che mat letak resipi biasa2 aje..Menu semalam antara yang che mat buat, standard lah kan orang kita. Che mat pun bikin atas permintaan, kalau che mat, pizza atau sandwich pun dah ok. Kalau sebut lontong, ia satu menu yang popular di Johor dan semperna raya haji, che mat kasi nama lontong 'haji'. Dan kalau secara tradisinya, lontong itu sendiri ialah nasi yang berbentuk silinder yang berbalut daun pisang, direbus seakan2 ketupat. Tapi untuk lebih mudah, ketupat biasa digunakan sebagai ganti. Sayur lodeh memainkan peranan utama, ada pelbagai jenis dan cara memasak, yang itu ikut selera anda, samada suka kuah lodeh yang dimasak lemak seperti biasa atau ditumis bahan2 rencahnya. Telur rebus, serunding dan sambal tumis sebagai bahan pelengkap wajib, ada juga yang sajikan dengan begedil dan kuah kacang..Ok, kita lihat resipi pulak...Jommm...

BAHAN-BAHAN KUAH LODEH :-)
1/2 biji kobis bulat saiz kecil. potong kecil cuci dan toskan
10 tangkai kacang panjang, hiris serong
1 biji sengkuang saiz kecil, potong jejari
1 batang lobak merah, potong jejari
1 biji terung unggu, potong kiub
70 gram fucuk @ tauhu kering, potong kecil dan rendam hingga lembut
3 keping tauhu, potong kiub (ikut saiz tauhu)
3 - 4 keping tempe, potong kiub (che mat tak letak, stok habis)
1 cekak soo hoon, kerat pendek
1 batang serai, dititik
1/2 inci lengkuas, dititik
1 kiub ikan bilis (optional)
2 liter santan cair
500 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
2 camca besar udang kering, rendam 10 minit dan toskan
1 biji bawang besar
6 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
3/4 inci kinyit hidup

BAHAN-BAHAN SAMPINGAN :-)
Ketupat, nasi impit atau lontong
Telur rebus, dbelah 2 setiap 1
Serunding
Sambal tumis @ kuah kacang

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KUAH LODEH :- Panaskan sedikit minyak dalam periuk (anggaran 4 camca besar). Tumis serai dan lengkuas, kemudian masukkan bahan2 kisar halus. Kacau rata dan masak hingga terbit minyak. Kacau selalu dan guna api kecil. Masukkan lobak merah, sengkuang, fucuk (toskan) dan tempe (kalau guna). Gaul rata dan tuang santan cair. Biar mendidih.
  2. Bila lobak lembut sedikit, masukkan kiub ikan bilis (jika guna), tambah kacang panjang, terung dan kobis. Gaul rata dan masak sekejap. Tuang pati santan, kacau dan perasakan dengan garam secukupnya. 
  3. Masukkan soo hoon, masak dengan api kecil dan kacau selalu. Soo hoon tak payah rendam, cuma lalukan di bawah air paip sahaja. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api.
  4. UNTUK LONTONG :- Masukkan  secukupnya ketupat dalam mangkuk sesuai. Tuang kuah lodeh bersama isi2nya. Letak telur rebus, serunding dan sambal tumis. Hidangkan, sedap dimakan ketika kuah masih hangat..


4 comments:

hajar said...

alahai sedapnyeee cmg..

Lydia Miza said...

Sedap... Buat sarapan mmg syok

BUNDA a.k.a KN said...

semangkok dah cukup kenyang,,,,semua lengkap zat nya..

penjual is my intro ~ I ~ NI GIVE AND TAKE,FRIENDLY BUT SOMETIME HOT TEMPER said...

CMG resepi suma erm dapnyer2

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.