BEN ASHAARI

Sunday, October 20, 2013

GULAI DAGING SALAI SAMA BELIMBING BULUH...

rsz_gulai_daging_salai1
Salam Ahad semua, assalammualaikum. Dah makan tengah hari?...Mesti masak yang bess, betul tak?...Nak2 masa hujung minggu macam ni. Tapi ada juga yang ambil peluang keluar besantai bersama keluarga, makan2 atau menziarah teman2. Tak kesahlah asal ia mendatangkan kebahagian pada anda sekeluarga. Hari ni che mat share satu resipi mudah tapi sedap...ehemm. Menu ini boleh dikatakan agak tradisi dan menjadi kegemaran bonda. Daging salai yang che mat guna atas pemberian sedara che mat. Tapi kalau anda nak buat sendiri pun boleh, kan kita baru saja merayaka hari raya korban dan pasti anda dapat daging fresh. Daging tadi anda boleh salai dan kalau dapat guna daging batang pinang. Ada yang che mat dengar cara menyalai daging ia tidak perlu dicuci, cukup dibersihkan. Tapi kalau che mat, hmmm cuci dulu dan lumur dengan sedikit sebuk kunyit dan garam, baru disalai. Dan untuk mendapat rasa asli, anda kena salai guna bara api baru aromanya lebih terasa. Pelbagai kaedah memasak daging salai, dan paling biasa ialah dimasak lemak cili padi sama rebung, belimbing, buah bacang muda dan pelbagai lagi. Ok, che mat tulis resipi...

BAHAN-BAHANNYA :-)
600 gram daging yang telah siap disalai, hiris nipis
15 - 20 biji belimbing buluh, belah 2 tapi tak putus setiap 1
3 batang serai dititik
1 keping asam gelugor
1200 ml santan cair
400 ml pati santan
Garam secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
30 biji cili padi kampung warna hijau
1 inci kunyit hidup
4 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci halia

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan daging salai yang telah dihiris ke dalam periuk bersama serai titik dan bahan kisar halus. Gaul rata dan tuang santan cair. Masak hingga mendidih dan daging lembut. Masukkan asam geluor dan masak sekejap.
  2. Tuang pati santan, perasakan dengan garam secukupnya dan tambah belimbing buluh. Kacau perlahan dan biar mendidih dengan api kecil. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matika api. Hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain..

4 comments:

Umie Jazz said...

Assalamualaikum CM mmg peberet saya ni...

yoshitaka nobuhito said...

mmm...waw..sedap...

tun_telani said...

semalam tun pun msk daging salai masak lemak jugak ^^ tp dh xde belimbing buluh kt umah.

alex johnson said...

daging memang salah satu jenis makanan yang saya suka sebab daging adalah sumber protein untuk membina otot tubuh badan

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.