BEN ASHAARI

Tuesday, September 24, 2013

TUMIS AIR PETOLA BANTAL...

rsz_sup_petola_bantal
Assalammualaikum. Hari ni che mat masak yang ringkas2 dan tidak membebankan tekak...errr tapi kalau yang ringkas pun sedap, macam mana lah tekak tak terbeban. Pagi tadi kami ke pasar ikan di Benut, saja aje nak tengok2. Dan plan asal che mat nak bikin laksa tapi sebab balik dah hampir jam 11, maka che mat postpone ke esok hari. Masa dalam perjalanan balik tadi, lalu satu tempat ni dan bonda che mat perasan ada pokok petola bantal tumbuh meliar di kawasan kebun kelapa sawit dan berbuah agak banyak. Maka abang che mat berhenti dan dia ambik beberapa biji. Petola bantal sedap dimasak sup atau tumis air dengan udang. Satu lagi petola bantal lebih manis dari petola biasa. Kalau nak masak, pilih yang muda dan kalau dah tua, bersabut dan tak sedap. Tau tak anda, petola bantal ini kalau dibiarkan sampai tua, ia akan bersabut dan berserat, che mat perasan ada orang jual serat petola bantal ini dan digunakan sebagai span pencuci pinggan mangkuk dan mungkin juga boleh guna untuk menyental badan..

Bagi yang tak pasti rupa petola bantal, anda boleh lihat gambar di atas ni, che mat pinjam gambar dari blog ini, terima kasih. Satu petua yang che mat selalu dengar, kalau masak petola samada jenis ini atau yang biasa, letak sedikit lada hitam sebagai pemanas sebab petola sejenis sayuran berunsur 'sejuk' dan lada hitam dapat menyeimbangkan unsur ini. Sebelum kita lihat resipi, anda dah lihat resipi ke dua che mat di blog JALEN?...jangan lupa singgah dan lihat...pasti terliur...

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 biji petola manis saiz sederhana (yang muda)
1/3 cawan isi udang, cuci dan toskan
1/2 cekak soo hoon, kerat pendek dan rendam
1 camca teh serbuk lada hitam 'aji-shio'
5 biji bawang merah, hiris halus
3 ulas bawang putih, diketuk
Garam secukup rasa
Air secukupnya
Hirisan daun bawang untuk hiasan
Bawang goreng untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Kupas petola bantal (guna pengupas kentang), cuci dan potong sederhana tebal. Ketepikan. Panaskan sedikit minyak dalam periuk (anggaran 2 camca besar), tumis hirisan bawang merah dan putih hingga harum. Masukkan udang dan kacau rata. Masak hingga udang berubah warna. Tuang air secukupnya (anggaran 4 cawan). Kacau dan biar mendidih.
  2. Masukkan petola dan soo hoon (toskan), kacau, tambah serbuk lada hitam dan garam secukup rasa. Masak sekejap hingga petola lembut sedikit. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan daun bawang dan bawang goreng sebelum dihidangkan. Jika suka, anda boleh taburkan sedikit lagi serbuk lada hitam..

4 comments:

mysha said...

Cik Mat.. Resepi nih mmG ngam la ngan saya ari nih.. Leh ar balik try... hehehe Sblm nih asik makan jer tak pernah nak cuba hehehe

(Ssh klo penyakit M tu ada ekekeke )

juls julie said...

CM, petola ni teringat zaman abis SPM dulu klu balik dari kelas komputer..siap pesan ngan mak..agak2 saya dah nak sampai baru masak..

sebabnya nak ratah jer sup / kuah petola nih..mak bubuh udang kering ngan cili jer pun rasa nikmat giler..

klu beli petola ni, nak elak dia cepat berserabut..patahkan tangkai dia.. org tua saya pesan la..hehehe

fatin alyani // __atien said...

Alahhhh SEDAPNNYA!!!!!!!!!!!!

adda syuhada said...

SEDAPNYA!!!

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.