BEN ASHAARI

Saturday, September 14, 2013

TAUHU, TAUGEH DAN KUCAI MASAK KICAP...

rsz_tauhu_dan_taugeh_masak_kicap
Yang biasa2 selalunya lebih menjadi pilihan. Yang luar biasa bukan tak menjadi pilihan cuma hendak menyediakan agak rumit dan memakan masa. Contoh macam entri malam ini, kalau sekal tengok..alaaaa che mat, benda macam ni pun nak buat entri...Tapi serius ini antara menu yang menjadi kegemaran ramai untuk disediakan, terutama di hujung2 bulan dan sebagainya. Tauhu, taugeh dan kucai masak kicap menjadi menu cm hari ni selain ada satu lagi (yang itu esok yea cm share..tak larat dah nak mengadap laptop lama2..). Masak pun mudah dan tak perlu bahan2 yang banyak. Cm guna kicap manis dan kicap lemak jenama JALEN, yang menjadi pilihan cm sejak dulu lagi. Dan cm tambahkan juga sedikit minyak bijan sebagai pembangkit aroma. Tak lupa sos tiram sebagai perisa tambahana, juga dari JALEN. Sedap dimakan panas bersama nasi. Kalau anda suka pedas boleh titikkan beberapa biji cili padi sebagai ganti cili merah yang cm gunakan....bersedia untuk resipi?..ok jommm..

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 keping tauhu
2 genggam taugeh, cuci dan toskan
1 cekak kucai, kerat pendek
1 biji bawang besar, hiris
3 ulas bawang putih, diketuk
1 biji cili hijau, hiris
1 biji cili merah, hiris
3 camca besar kicap manis (cm guna kicap JALEN)
1 1/2 camc besar kicap lemak (JALEN)
1 camca besar sos tiram (JALEN)
1/2 camca teh minyak bijan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Tauhu dipotong 4 setiap 1, kemudian digoreng hingga keemasan, angkat dan ketepikan. Taugeh dibersihkan, cuci dan tos hingga kering. Kucai dicuci dan tos hingga kering, kerat pendek dan ketepikan..
  2. Panaskan sedikit minyak dalam kuali (anggaran 2 camca besar), tumis bawang besar, bawang putih, cili merah dan cili hijau hingga harum dan layu, masukkan sos tiram, kacau rata dan tambah kicap manis dan kicap lemak. Gaul rata.
  3. Tambah tauhu, kacau dan masukkan taugeh dan kucai, kacau hingga semua rata guna api sederana. Masukkan minyak bijan, gaul dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matika api. Hidangkan panas bersama nasi..


5 comments:

YaNg AyEsHa said...

best2..same la kite..saya suka pakai kicap jalen jugak

greetingsfromengland said...

salam dari jauh! love your cooking and recipes, nampak sedap semua!

FUZY said...

CM walaupun nampak simple..tp sedapppp....ini la pembangkit selera..my peberet ni....

Lydia Miza said...

Wahh nmpk entri ni terus ada idea nak masak utk menu harini. Tq share masakan ni cm

Noryn Danish Azuan said...

ni makanan kegemaran arwah suami saya ......

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.