BEN ASHAARI

Saturday, September 28, 2013

SOTO INDONESIA...SATU KELAINAN...

rsz_soto_indon

Assalammualaikum, salam Sabtu. Anda masak apa hari ini, dah cuba resipi minum petang yang che mat buat di sini?..Kalau ada masa boleh lah mencuba. Ok, hari ni che mat laksanakan resipi tertunda yang dah begitu lama nak buat tapi tak buat2. Resipi dah hampir 2 bulan che mat salin, yelah kan kita nak buat sesuatu ni pun kena ada mood, kalau mood tak sungguh2, buat pun ala kadar, dan rasa pun ala2 juga sebab belum ada nafsu serakah nak makan benda yang kita buat tu. Takpe, janji buat walaupun agak lewat. Anda perna dengar soto Indonesia?...Sedikit masa dulu che mat google lah makanan Indonesia dan cari2 juga kat Youtube dan sampai che mat jumpa soto, mula2 tengok tu macam biasa aje,tapi bila perhati betul2, ada banyak bezanya. Soto style Indonesia agak ringkas dan kurang muak, buatnya mudah dan rasanya.....hmmm...sedappppp!!!

rsz_soto_indon1

Ia agak unik dan banyak beza dari soto kita di Malaysa ni. Kalau di Malaysia kita makan soto sama soo hoon yang digoreng dan lain2, tapi yang ni dimakan bersama soo hoon yang dilembutkan. Takde sambal kicap tapi dimakan bersama sambal seakan2 cili sos yang pedas dan kicap pekat manis. Taugeh sebagai ulam, tak lupa kobis yang dihiris halus. Satu lagi yang amat berbeza ialah ia dihidangkan dengan perahan limau nipis sebelum dimakan (tapi che mat takde limau nipis, aku ganti dengan limau kasturi, kalau anda nak bikin, guna limau nipis..ok). Selain dimakan bersama ketupat, nasi impit dan nasi putih biasa, ia sedap dimakan begitu sahaja. Nak2 dengan cuaca mendung, redup dan berangin di petang hari...hidangkan bersama kopi atau teh.. Resipi yang che mat tulis ni kurang lebih untuk 4 - 5 orang bergantung pada saiz badan atau tahap kelaparan anda masa makan soto Indonesia ini...Ok...

BAHAN-BAHAN KUAH SOTO :-)
600 gram ayam (che mat guna 1/2 ekor ayam yang dikerat 2), cuci bersih dan toskan
3 liter air
1 kiub ayam (optional)
3 batang serai, dititik
5 helai daun limau purut
Garam secukup rasa
7 biji bawang  merah*
4 ulas bawang putih*
1 inci halia*
3/4 inci lengkuas*
4 biji buah keras*
1/2 inci kunyit hidup*(*dikisar halus)
1 camca besar ketumbar biji, ditumbuk halus
1 camca teh lada sulah biji, ditumbuk halus

BAHAN-BAHAN SAMPINGAN :-)
Nasi impit, ketupat atau nasi putih
Soo hoon secukupnya direndam hingga lembut (che mat rendam dalam air suam), toskan
Telur rebus secukupnya, belah 2 setiap 1
Hirisan daun bawang
Bawang goreng
Bawang putih goreng
Limau nipis, belah 2
Taugeh, dibuang ekor, cuci dan toskan
Kobis bulat, hiris halus
Kicap pekat manis
Sambal *(*resipi dibawah)

BAHAN-BAHAN SAMBAL :-)
20 biji cili padi siam jenis merah
2 biji cili merah
3 ulas bawang putih
3 biji buah keras, hiris
2 1/2 camca besar minyak masak
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KUAH SOTO :- Dalam periuk, didihkan air. Masukkan ayam dan biarkan. Sementara itu, panaskan sedikit minyak dalam kuali (anggaran 1/4 cawan dan che mat guna non-stick pan). Tumis serai titik dan bahan2 kisar halus hingga harum, masukkan daun limau purut dan terus memasak hingga menjadi pes yang pekat dan kelihatan kuning keemasan. Tambah ketumbar dan lada sulah yang ditumbuk halus tadi, gaul rata dan matikan api.
  2. Tuang rempah tadi ke dalam periuk berisi ayam.Tambah kiub pati ayam (jika guna) dan masak dengan api sederhana hingga ayam lembut dan kuah pekat sedikit. Tambah garam secukup rasa (kalau anda nak guna serbuk perasa pun boleh). Rasa dan jika ok boleh matikan api.
  3. UNTUK SAMBAL :- Kisar cili merah, cili padi thai, buah keras dengan sedikit air hingga halus. Masukkan ke dalam kuali (che mat guna non-stick pan), masak dengan api kecil, kacau selalu hingga sambal pekat. Tambah garam dan gula secukup rasa, kacau dan masukkan minyak masak. Gaul rata dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api (sambal agak pedas, jadi berhati2)..
  4. UNTUK SOTO INDONESIA :- Asingkan ayam dari kuah soto, kemudian ayam diambil isinya dan carik2kan. Masukkan kembali tulang ayam ke dalam kuah soto. Dalam mangkuk sesuai, letak nasi impit secukupnya, tambah taugeh, hirisan kobis, sedikit soo hoon, telur rebus dan tuang kuah soto..
  5. Tabur dengan hirisan daun bawang, bawang goreng, bawang putih goreng, isi ayam dan sambal. Perahkan jus limau nipis sebelum dimakan. Kalau suka boleh juga tambah sedikit kicap pekat manis. Hidangkan segera......Pengsannnnn...

4 comments:

Muhammad Khairuddin Lim said...

sedapnya...dah isi $$$

adzairdawati makdara said...

perghh terliur dibuatnya waduh waduh hehe

linda said...

Slm CMG, kompem ke letak kunyit utk kuah soto ni ? Wpun mcm sup ada kunyit eh? Lg 1 baunya mcm harum la kan sbb ade tumis serai limau purut sume tu. ..

linda said...
This comment has been removed by the author.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.