BEN ASHAARI

Wednesday, September 18, 2013

NASI LEMAK UNTUK TETAMU CHE MAT...

rsz_nasi_lemk

Assalammualaikum, salam Rabu....Hari ni che mat terima tetamu, dah sebab mereka datang pagi, maka che mat hidangan sarapan pagi. Nasi lemak dan suku sakatnya menjadi hidangan dan cm sempat juga buat kek yang simple2. Dengan cuaca pagi yang agak dingin dan lembap, hidangan nasi lemak che mat sajikan....errr mereka sampai jam 7+ pagi okeh...nasib baik che mat tak berkemban, kalau tak, mau kiamat donia..masuk HM lagi...pengsann. Dengan hidangkan nasi lemak panas2 dah tentu ia amat menyelerakan. Seperti anda sedia maklum, kalau buat nasi lemak che mat lebih suka guna beras basmathi dan kali ni che mat guna beras basmathi biasa sahaja. Selain rasa nasi lemak lebih terpelihara, nak sukat cecair juga agak mudah. Ratio nya 1 : 1.5 atau 1 bahagian beras + 1 1/2 bahagian cecair...

rsz_nasi_lemk1
Kalau ada nasi lemak, sambal tumis tak boleh dipisahkan, tiada makna nasi lemak tanpa sambal tumis. Dan che mat buat sambal tumis udang, lepas tu  ada kacang goreng, ikan bilis goreng, telur rebus dan tak lupa ayam goreng berempah, ayam goreng berempah tu nanti che mat share resipi dalam entri lain. Jika anda lihat era kini nasi lemak semakin meriah, dihidangkan dengan pelbagai jenis lauk pauk tambahan sehingga dah serupa nasi putih, mana tak nya, dengn rendang, kangkung goreng dan macam2 lagi...Akhirnya nasi lemak dah takde rupa nasi lemak...dah macam nasi campur. Tapi ini semua terpulang pada masing2, anda yang buat pilihan dan yang nak makan pun anda juga. Baik lah che mat tulis resipi serba ringkas.... Terima kasih Soleh Ahmad @ Ady Budika, Sunah dan Azila Aji, kerna sudi datang.....

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 cawan beras Basmathi, cuci dan rendam 30 minit
6 cawan santan segar
2 batang serai, dititik
1 helai daun pandan
1 biji bawang besar, belah 4
3 ulas bawang putih, diketuk
1 1/2 inci halia, diketuk
Garam secukup rasa

BAHAN-BAHAN SAMPINGAN :-)
Timun
Ikan bilis goreng
Kacang tanah goreng
Telur rebus / telur dadar
Sambal tumis
Ayam goreng (optional)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Toskan beras basmathi dan masukkan ke dalam periuk nasi elektrik atau rice cooker. Tuang santan dan masukkan semua bahan2 lain, kecuali garam. Kacau dan masukkan garam secukup rasa (jangan sampai masin, kasi rasa lemak2 sudah memadai). Gaul rata dan masak seperti biasa. Bila nasi kering, biarkan sebenatar. Kareh atau gemburkan nasi, gunakan chopstick dan tutup suis periuk nasi.
  2. Senduk nasi ke dalam pinggan dan hidangkan nasi lemak bersama sambal tumis dan bahan2 sampingan yang lain. Kalau rajin, anda boleh juga bungkus nasi lemak tadi dalam daun pisang untuk mendapat aroma yang lebih wangi. Selamat mencuba..


8 comments:

careno said...

Mcm ni punya gaya nnti nak singgah umah CM jugak laa... hahaha...

Mat Gebu said...

@ careno - bolehh...takde masalah..

Sunah Sakura said...

terima kasih pcm...sudi terima kedatangan kami walaupun seawal pagi... :)

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Salam, CMG.. Kak Sari suka nasi lemak yang asli... macam ni memang menepati selera Kak Sari :-))))

Lydia Miza said...

Salam cm, dpt juga tgk nasik lemak cm ni. Ops kepak tu mmg kegemaran sy.

Ryo Azhar said...

Oooooo.okbai

s a r a h said...

mat..nak tanye..ape beza sukatan santan segar dengan santan dlm kotak yg kite beli kat supermarket...bole gune nisbah sama jugak tak?

Mat Gebu said...

@sarah - Boleh..guna 200ml santan kotak tu dan campur air secukupnya untuk dapatkan sukatan yang sama untuk resipi ini..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.