BEN ASHAARI

Sunday, September 22, 2013

KUE TEOW PUN BOLEH LAAA......

rsz_kue_teow_goreng_malam
Salam semua, perasan tak gambar atas ni, macam malap aje, serupa orang mengantuk...huhu apa nak buat tangkap waktu malam dan che mat tak biasa ambik gambar guna lighting bagai, selalau guna cahaya semulajadi saja. Tu pun nasib baik lah kamera ok. Entri kue teow ini bukan lah baru, tapi che mat dah masak beberapa hari lepas. Masak pun ala kadar sahaja, ikut apa yang ada dalam peti sejuk (tapi kan dalam peti sejuk che mat, macam2 ada okeh...tak caya?....takpe tak suruh caya pungg!!)..dan malam tu ada tetamu jadi che mat hidangkan juga pada mereka. Cuma ada kekurangan yang kerata sangat dalam kue teow ni, kucai takde dan kalau goreng kue teow, kucai takde macam tak berapa nak bess, apa nak buat, tu pun nasib baik ada sawi, jadi lah ibarat kata bidalan, tiada rotan akar pun berguna. Apa2 pun alhamdulillah, licin gak kue teow ni (termasuk che mat sekali lah makan sama2 dengan dia orang..). Resipi mudah dan anda boleh masak bila2 masa anda suka....

BAHAN-BAHANNYA :-)
600 gram kue teow
3/4 cawan isi kerang
5 biji bawang merah, hiris
3 ulas bawang putih, cincang halus
1 pokok sawi, siang berasingan batang dan daun, cuci dan toskan
2 genggam taugeh, cuci dan toskan
2 biji telur, kacau sedikit
4 camca besar sambal tumis
3 camca besar kicap lemak JALEN
1 camca besar kicap manis JALEN
1 camca besar sos tiram JALEN
Sos ikan jika perlu
Sedikit air

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang merah dan bawang putih hingga harum. Masukkan sambal tumis dan sos tiram. Kacau rata dan masak sekejap. Tambah kerang, kicap manis dan kicap lemak. Gaul rata.
  2. Masukkan batang sawi dan sedikit air. Masak hingga bawang sawi lembut. Tambah kue teow dan gaul rata2. Tolak ke tepi kuali, masukkan telur, biar telur sedikit mengeras, kacau dan gaul dengan kue teow tadi.
  3. Masukkan daun sawi dan taugeh. Kacau raya dan rasa, jika kurang masin baru renjiskan sos ikan secukup rasa. Masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama cili hijau jeruk atau sos cili dan telur mata kerbau (optional)..

9 comments:

King Ayam said...

Kuey teow pun kuey teow la... tp still, kuey teow tu nmpk sedap :D

Nurfaizah M Nor said...

amboi cm.... dah mcm tajaan utama dari JALEN nmpk! meh nak sikit?

memmetlenggeng said...

layannn..

inahar ali said...

waahh..yg penting tu haa..kicap jalen mesti ada..baru laa meletopss masakan kita..x gitew mat??

nea lopah said...

makan tanpa kicap jalen tak sedap tuan! hehehe ( teringat iklan radio )

Capt said...

kuey tiau? aduh.. seksa jiwa raga tgk.. kesian la saye kat Doha nih, takde kuey tiau.. kena buat sndiri, uli tepung, canai, masuk mesin, rebua... baru dapat makan.. huwaaa.. sabo sabo.. pikir postip.. kurus kurus kurus.. hihihi

http://www.captvitamin.com/2013/04/akibat-menjadi-ahli-shaklee-di-kumpulan.html

kakchik@ella said...

Cik matttt ... oooo cik matt .. kalo kc gi sedenak mcm2 masakan cik mat kc nak.

maixara shah said...

besttnye...
sedapp peria
pahit tapi my peberet...huhu

HASRUL HASSAN said...

Arghhh tak suka sayur ijooooo

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.