BEN ASHAARI

Saturday, September 14, 2013

CHICKEN SPAGHETTI OLIO....

rsz_spaghetti_olio
Salam semua, apa yang ada nampak ni bukan baru cm masak, tapi dua hari lepas cm buat untuk sarapan. Ada masa jadi buntu juga nak masak. Bila kita masak ikut apa yang kita hendak, tak mungkin orang lain akan suka. Spaghetti olio macam cm masak, cm sorang yang suka, Bak jangan harap lah, memang tak boleh masuk, kecuali laksa Johor. Yang lain2 tu masih ok cuma kalau makan pun ala2 terpaksa, rupa pun macam seksa aje nak menelannya. Biasalah spaghetti olio ni kan satu menu yang paling ringkas dan 'asli'. Bahan2 pun tak banyak, tak macam mi goreng mamak atau mi siam singapore yang siap berkuah bagai. Tapi cm memang suka spaghetti olio, selain cepat dimasak, rasa dia agak ringan dan tidak membebankan tekak menghurai cetusan2 rasa yang pelbagai ragam. Untuk resipi ini cm tambah isi ayam dan buah zaitun hitam. Apa rasa buah zaitun tu?..Rasa dia lemak dan cm suka..Kalau anda tak suka dan tak biasa, tak perlu letak pun takpe...Resipi seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
70 gram spaghetti, rebus hingga lembut, toskan (ikut arahan pada paket)
1/3 cawan isi ayam, hiris (atau lebih, ikut budget)
1/4 bahagian trafficlight capsicum, didadu
10 biji buah zaitun hitam (black olive)
10 biji jeruk capers, cincang halus
1 biji bawang holland saiz sederhana, dicincang
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 camca teh chili flakes
1/2 camca teh herba oregano kering
1/2 kiub pati ayam, hancurkan
Garam secukup rasa
Minyak zaitun untuk memasak

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak zaitun dalam kuali (cm guna non-stick frying pan). Tumis bawang holland dan bawang putih hingga layu. Masukkan chili flakes dan masak sekejap. Tambah isi ayam, kacau rata dan masak hingga isi ayam berubah warna.
  2. Masukkan kiub pati ayam dan gaul rata. Tambah jeruk capers dan buah zaitun. Masukkan trafficlight capsicum dan kacau. Masuk spaghetti, kacau rata. Masak sekejap dan perasakan dengan garam secukupnya. Akhir sekali masukkan herba oregano kering, kacau rata. Biar sebentar, rasa dan jika ok boleh angkat dan hidangkan.

2 comments:

roza said...

sini tempat cuci mata..dapat ilham masak untuk keluarga.

Miss Aini said...

Ya allah simple je masak nya. Kalau tatuk mussels sedap ni.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.