BEN ASHAARI

Wednesday, September 18, 2013

AYAM GORENG REMPAH BERSERAI...

rsz_ayam_goeng_rempah
Salam semua, entri kali ni che mat share ayam berempah yang che mat buat untuk disajikan bersama nasi lemak dalam entri sebelum ni. Che mat tak guna seekor ayam, tapi campur kepak ayam 12 keping dan 1 keping bahagian peha saiz besar yang che mat potong pada 4 bahagian. Resipi tak susah, tapi nak sedap anda kena perap semalaman atau sekurang2nya 8 jam. Cucuk2 dahulu bahagian ayam tadi sebelum anda lumur dengan bahan2 pemerap. Takde yang istimewa, sekadar penggunaan rempah2 biasa sahaja. Tapi sebelum goreng che mat gaulkan dengan tepung beras untuk kasi rempah2 dia lekat. Sedap dimakan panas bersama nasi lemak atau nasi ayam pun ok. Nak makan macam tu sahaja pun boleh, cicah sos cili. Kalau anda perap lebih pun boleh, dan bekukan dalam freezer, dan lebih mudah kalau nak goreng di masa akan datang.. Satu lagi kalau anda nak guna ayam goreng ini sebagai ganti ikan dalam resipi ini, pun boleh...takde masalah...Untuk resipi di bawah che mat tulis kepak ayam, anda boleh guna mana2 bahagian ayam yang anda suka...

BAHAN-BAHANNYA :-)
12 - 14 kepak ayam, cuci bersih dan toskan
1 kiub ayam Maggi
1 camca besar serbuk kunyit
3 - 4 camca besar tepung beras (cm guna cap TERATAI)
2 biji limau kastui, perah jusnya
Garam secukup rasa
4 ulas bawang putih*
2 batang serai, hiris halus*
2 camca besar ketumbar biji*
1 camca teh jintan kasar*
1 camca teh jintan halus*(*ditumbuk halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Cucuk2 kepak ayam tadi dengan garfu dan masukkan ke dalam satu bekas. Masukan bahan2 tumbuk halus, kiub ayam (hancurkan), serbuk kunyit, jus limau kasturi. Gaul rata dan tambah garam secukup rasa. Gaul lagi dan perap dalam peti sejuk semalaman atau sekurang2nya 8 jam.
  2. Panaskan minyak untuk goreng terendam. Taburkan tepung beras ke dalam ayam yang diperap tadi. Gaul rata2 hingga teung dan bahan2 pemerap melekat pada kepak ayam. Kemudian goreng hingga masak. Guna api sederhana dan balikkan sekali sekala. Bila cukup masak dan kuning keemasan, boleh angkat dan toskan. Hidang bersama nasi lemak atau boleh dimakan bergitu sahaja..

3 comments:

Muhammad Khairuddin Lim said...

sedapnya....

roza said...

Memang sedapppp....

Cik Ngah said...

penah makan ayam rempah serai kat restoran bawang kechik area wangsawalk,memang sedap...akhirnya dapat resepi dari pcm...tq pcm,jed jedi suka ni..hehehee

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.