AYAM GORENG KUNYIT BUNGA KUCAI.

rsz_ayam_goreng_kuyit_bunga_kucai
Salam Isnin semua....Monday blues eks?...Itu bagi mereka2 yang bekerja di pejabat, kalau macam che mat yang 'biasa2' aje ni tiada istilah Isnin biru segala...Kami dari Isnin sampai Ahad hijau saja....kenapa hijau?..Sila tegok traffic light, apa makna hijau tu?...jadi faham2 lah kan. Hari ni che mat tak berapa nak masak, cuma masak nasi dan juga goreng ayam kunyit seperti anda nampak dalam gambar di atas. Masakan ini amat ringkas dan sedap, nak2 kalau makan selagi hangat. Bagi anda yang agak sibuk, senang cerita ibu2 bekerja atau ayahanda2 yang bekerja dirumah sepertii dia ni, amat2 sesuai resipi yang che mat buat untuk anda cuba. Kalau orang bujang lagi sesuai, masak yang ni, tanak nasi, lepas tu kalau nak meriah sikit, buat telur dadar dan disulami dengan kicap JALEN....memang pengsaannn....tak caya jugak..ok..esok cuba masak, pasti anak2 anda pun suka...Resipi?..senang sangat, meh sini che mat kasi tulis....jangan lupa mencuba...dan entri blog pilihan che mat di sini dan amat2 menarik untuk anda baca terutama kaum wanita....

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 keping dada ayam, dihiris pada saiz sederhana besar
1 cekak bunga kucai, potong pendek (contoh di sini)
1 biji bawang besar hiris berangkai
3 ulas bawang putih, hiris
1 biji cili hijau, hiris
1 biji cili merah, hiris
Garam secukup rasa
3/4 camca besar serbuk kunyit

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Gaul daging ayam dengan serbuk kunyit dan sedikit garam. Perap 20 minit, kemudian goreng hingga masak, jangan sampai garing sangat. Angkat dan toskan.
  2. Dalam kuali yang sama, keluarkan lebihan minyak dan tinggalkan kurang lebih 2 camca besar minyak. Tumis bawang besar, bawang putih, cili hijau dan cili merah. Kacau rata dan masak hingga layu sedikit.
  3. Masukkan ayam, gaul rata dan tambah  bunga kucai, gaul dan tambah garam secukup rasa (rasa dulu sebelum diletakkan garam). Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan panas bersama nasi hangat...

Post a Comment

2 Comments

  1. simple tp superb rasanya...CMG,kalau guna kunyit hidup lagi terangkat kan...tp kena tumbuk menumbuk la..

    ReplyDelete
  2. wajib d cuba..izinkn ambk resepi ya cm

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.