TERUNG BERLADO

rsz_terung_berlado (1)
Salam semua, dah nak hujung2 Ramadan ni, cm masak lagi simple dan ringkas. Semalam cm masa terung berlado. Selain tu ada juga asam pedas ibu kerisi dan urap pucuk ubi. Terung yang cm guna ni jenis organik, jadi saiznya pun tidak lah besar gedabak, comel2 aje. Sebab comel cm guna 5 biji. Satu lagi kalau anda nak senang, sambalnya anda boleh buat awal dan buat lebih2. Simpan dalam peti sejuk dan bila nak guna tinggal panaskan dalam ketuhar mikro. Selain terung, anda boleh guna guna ikan, sayur kacang panjang dan bendi (kalau bendi anda rebus dulu, kemdian toskan dan baru dikerat dua, kalau saiznya besar) dan letak sambal. Sedap dimakan bersama nasi panas.....Jadi kalau petang ni rasa2 macam nak makan sesuatu yang ringkas dan cepat dimasak, anda boleh cuba terung berlado ini....

BAHAN-BAHANNYA :-)
5  biji terung ungu (cm guna terung 'pearl sakura')
Sedikit hirisan daun bawang untuk hiasan
2 biji limau kasturi, perah jusnya
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN TUMBUK HANCUR :-)
5 biji cili merah
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 biji buah keras, hiris

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Terung dibelah dua setiap satu, kemudian kerat 2 setiap belahan, rendam dalam air garam 10 minit, toskan dan lap dengan paper towel hingga kering. Panaskan sedikit minyak dalam non-stick pan. Masukkan terung dan goreng dengan api sederhana hingga terung lembut (tapi tidak lembik). Angkat dan letak atas paper towel. Kemudian susun dalam pinggan sesuai. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 4 camca besar atau lebih). Tumis bahan tumbuk lumat hingga harum dan garing, masukkan garam secukup rasa dan sedikit gula. Kacau rata dan bila sambal betul2 kering, tambah jus limau kasturi, gaul dan matikan api. Tuang atas terung dan ratakan. Tabur sedikit hirisan daun bawang untuk hiasan. Hidangkan segera..

Post a Comment

3 Comments

  1. Salam, pernah makan terung itu dibakar terlebih dahulu dan dicurahkan dgn air lada mmg best :)

    ReplyDelete
  2. menu kegemaran saya ni. tapi tak pernah buat. boleh cuba ni

    ReplyDelete
  3. Terliurnyaa.dh lama xbuat. Pekena pulok ngn ikn kmbung goreng pns2. Nyumsss

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.