BEN ASHAARI

Wednesday, August 28, 2013

GULAI TUMIS NANGKA MUDA...

rsz_gulai_tumis_nangka_muda
Assalammualaikum, baru berkesempatan untuk mengemaskini blog. Entri yang cm letak ni pun bukan lah baru cm masak, tapi dah beberapa hari lepas. Sekarang ni masa untuk berblog agak terbatas. Dan cm sendiri macam kurang masa untuk memasak, huhu.... Gulai nangka untuk resipi ini cm guna kurang lebih 600 gram nangka muda yang telah siap disiang (boleh beli di pasar tani atau pasar2 basah). Cm guna tulang ikan kurau masin, kalau anda nak ganti dengan ikan sepat atau ikan talang masin, pun boleh, tapi pastikan anda rendam dahulu untuk mengelakkan rasa masin terlampau. Satu lagi bila guna tulang atau isi ikan masin, garam harus berhati2. Kata orang biar masakan tawar dari termasin, sebab tawar boleh tambah garam, kalau masin memang boleh tambah air, cuma keadaan masakan nampak kurang pekat, cair. Resipi agak mudah disediakan....seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
600 gram nangka muda yang telah siap dibersihkan dan dipotong kiub
6 keping tulang ikan masin kurau yang masih berdaging, cuci dan rendam 30 minit
2 -3 keping tempe, dipotong kiub
1 keping asam gelugor
2 batang serai, dititik
2 helai daun kunyit, disiat
1200 ml santan cair
400 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa
Air jika perlu

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
6 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
4 biji cili merah
2/3 inci kunyit hidup
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Celur nangka hingga 1/2 empuk, toskan. Panaskan minyak dalam periuk (kurang lebih 1/4 cawan) tumis serai titik hingga harum, masukkan bahan kisar halus dan masak hingga garing, guna api kecil dan kacau selalu.
  2. Masukkan nangka dan gaul rata. Tuang santan cair, kacau dan biar mendidih. Tambah asam gelugor, tempe dan tulang ikan masin kurau (toskan). Jika kurang kuah, boleh tambah sedikit air. Kacau dan tuang pati santan. Masak dengan api kecil dan kacau selalu.
  3. Tambah daun kunyit, perasakan sedikit garam (rasa dahulu) dan sedikit gula. Masak sekejap hingga nangka empuk, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas, ikan goreng dan sambal belacan.

10 comments:

rinduan citarasa said...

mmg syok layan dgn ikan masin sambal belacan.
Ayu jual sayur nangka lps bulan puasa. peeh!! laris abis. rasanya ari2 pun laku jer. hehe

rinduan citarasa said...

mmg syok layan dgn ikan masin sambal belacan.
Ayu jual sayur nangka lps bulan puasa. peeh!! laris abis. rasanya ari2 pun laku jer. hehe

adda syuhada said...

dah lama tak masak gulai nangka...sekarang mood malas betul..

ryailyanti said...

ermm sedapnya... rindu ngan masakan kampung.. bley cuba resepi che mat nie.. anyway.. nice background blog che mat

gadisBunga™ said...

sedapnya gulai nangka dengan ikan masin....dah la tengah puasa ni!

Fauziah Mohamad said...

ALA CM...Tulisan dgn background nak sama gelapnyerrr

kkida @ 1001resepi said...

salam,
mat tukar background ke atau screen kkida yang lambat upload ni?

❤Kamsiah❤ said...

nasi panas,sambal belacan,ikan gelama masam...fuuhhh....bambam le jawabnya..

Ratna Dan Hafizan said...

kalau layan dengan ikan masin (bulus ayam) dengan sambal belacan ni..mau tambah sampai 2 pinggan..huhu

aynora nur said...

cayalah mat gebu, tak pernah menghampakan..hihi

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.