BEN ASHAARI

Tuesday, August 13, 2013

CUTI MASAK....TAPI MASAK JUGA...

rsz_sup_ayam_nasi_impit
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni cuaca mendung dan awal pagi dah hujan. Lepas subuh cm sambung tidur dan plan asal nak cuti masak aje hari ni atau masak lewat petang sikit memandangkan bonda dan abang cm puasa enam. Tapi kan, tengah hari tadi tiba2 nak makan sup ayam, sebenarnya dah rasa jemu makan kari atau lauk2 yang terlalu berempah, tu pasal cm nak makan sup ayam dan bonda cadangkan cm rebus ketupat segera untuk dimakan bersama. Tapi pada cm masakan menu macam ni tak susah, malah antara tersenang dan termudah. Cm guna ayam pencen dan dimasak dalam periuk tekanan. Ketupat segera tu cm rebus awal, sekitar jam 12 tengah hari, rebus selama 2 jam, tambah daun pandan dan sedikit garam untuk kasi lebih wangi dan sedap. Lada kicap pulak cm kisar dalam blender aje, malas nak tumbuk dalam lesung batu, tapi kalau sambal belacan wajib guna lesung batu, no blender2 ok, hilang ke seksi annya nanti...Ok resipi amat2 mudah dan jika anda guna ayam daging, tak perlulah guna periuk tekanan.....

BAHAN-BAHAN SUP AYAM :-)
1 ekor ayam, potong kecil (atau ikut suka)
5 biji kentang, kupas potong 4 setiap 1 dan rendam
1 sup bunjut sup tulang ADABI
1 kiub ayam (optional)
2 camca teh serbuk lada hitam 'aji-shio'
3 liter air
Garam secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
8 biji bawang merah
2 inci halia
4 ulas bawang putih
1/2 cm kunyit hidup

BAHAN-BAHAN TUMIS :-)
1 batang kayu manis
2 kuntum bunga lawang
4 biji buah pelaga
6 kuntum bunga cengkih

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
Ketupat, Nasi impit, mi hoon atau mi kuning
Hirisan daun sup
Hirisan daun bawang
Bawang goreng
Taugeh, buah ekor, cuci dan toskan
Sambal kicap (25 biji cili padi + 3 ulas bawang putih + 3 camca besar gula + 1/3 cawan kicap lemak JALEN = dikisar halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam periuk (anggaran 3 camca besar). Masukkan bahan2 tumis dan tumis hingga harum, tambah bahan kisar halus dan masak hingga terbit minyak. Guna api kecil dan kacau selalu.
  2. Masukkan ayam, gaul rata dan masak sekejap. Tuang air secukupnya dan masukkan lada hitam serbuk dan sup bunjut. Kacau dan biar mendidih. Tambah kentang (toskan) dan kiub ayam. Kacau dan masak dengan api sederhana hingga kentang empuk.
  3. Tambah garam secukup rasa, masak sekejap dan rasa. Jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi impit atau mi, tabur taugeh, hirisan daun bawang, daun sup, bawang goreng dan juga sambal kicap...apa lagi mohh lerr makan!!....hmmm...


6 comments:

Cheq Sue said...

Gitu la che mat...fikir nk cuti masak tp nk mkn itu ini kn masak jugak kan...

MOHD HANIFF said...

Sedapnya Bang Mat....Bang Mat mana boleh cuti masak la! Bang Mat, selamat hari raya! =)

careno said...

Woo... sedapnya... aku mmg admire dgn benda2 bersup ni... mcm soto... bakso... bihun sup... huhuhu...

Qashmere said...

Soto menu wajib di hari raya

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

ringkat tp inilah yg sedap & boleh mkn byk sbb tak muak!
slmt hari raya mat..

Eyriqazz said...

huwaaa.meleleh air liur ni cik mat..bila la dpt merasa masakan cik mat ni?

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.