BEN ASHAARI

Sunday, August 4, 2013

BISKUT RANGUP NESTUM BLUEBERRY...

rsz_blueberry_nestum_crunchy
Assalammualaikum, salam semua, dah 26 Ramdan saja hari ni, tinggal beberapa hari nak menyambut Syawal. Entri pertama hari ni cm letak entri biskut raya je lah..dan dengan rasminya hari ini cm dah tak buat biskut lagi, semalam last (termasuk malam semalam, cm buat biskut semperit). Rasa macam tak larat dah nak buat2 biskut ni, dah tua agaknya, nak kasi tumpuan sepenuhnya pun tak boleh sebab otak berfikira macam2 benda nak kena buat. Pada yang inbox mintak resipi biskut ni, cm minta maaf sebab terlewat letak, keadaan tak mengizinkan. Resipi asal cm ambik dari Majalah Saji, tapi ada bahan2 yang cm tak letak, sebab takde. Rasa dia sedap dan ada kelainan sedikit. Perasan tak macam coklat chip yang cm guna utk hias biskut tu, yang tu sebenarnya 'blueberry bites', cm beli kat kedai baking. Cara anda hias ikut lah kreativiti anda dan ikut juga corak acuan yang anda guna. Ok resipi seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
225 gram mentega (cm guna jenama SCS)
100 gram gula aising (cm letak 80 gram), diayak
1 camca teh paste blueberry
345 gram tepung gandum*
45 gram tepung jagung*
45 gram suji @ semolina*
70 gram nestum, kisar halus*
3 camca besar susu tepung*(*disatukan dan gaul rata)
Kuning telur untuk disapu
Gula manik dan blueberry bites untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Putar mentega dan gula aising hingga sebati, masukkan pes blueberry, putar rata. Perlahankan kelajuann, masukkan bahan yang disatukan tadi sedikit demi sedikit hingga habis, gaul rata hingga menjadi bancuhan yang tak melekat di mangkuk adunan. Keluarkan dan biar sekejap.
  2. Bahagi dok pada 3 bahagian, ambik satu bahagian (tutup baki doh dengan kitchen towel lembap), canai setebal 0.5 cm antara dua lapisan plastik bersih. Terap dengan acuan pilihan anda, alih ke dalam dulang pembakar. Buat hingga siap. 
  3. Sapu dengan kuning telur, hias dengan bluberry bites ditengah2nya dan tabur sedikit gula manik. Buat kaedah sama untuk baki biskut tadi. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 170C selama 20 - 25 minit. Lepas 10 minit, pusing2kan dulang pembakar agar biskut masak sekata. Sejukkan biskut atas jaringan sebelum disimpan dalam bekas kedap udara..Menghasilkan kurang lebih 120 keping (bergantung pada acuan yang anda guna)....


1 comment:

Muhamad anuar Marsib said...

Sedap biskut ni... Selamat Hari Raya Aidilfitri Bro... Halalkan ilmu resepi yang saya baca dekat blog ini...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.