KACANG PANJANG GORENG TAUCO.

rsz_kacang_tauco
Bila bulan puasa, masak yang mudah2 yang simple2 lagi menyelerakan. Dan tak perlu banyak jenis masakan. Cm sendiri tak sangat ke bazar ramadan (boleh dikira sangat berapa kali aje cm pergi setiap kali Ramadan). Masak apa yang ada kat rumah. Lagi pun penduduk rumah cm tak ramai. Kacang panjang goreng tauco menjadi menu pilihan samada untuk berbuka atau bersahur. Makan dengan nasi panas yang dimasak lembut atau dengan bubur nasi juga sedap. Ada orang tak suka makan tauco, tapi pada cm tauco amat sedap dan banyak digunakan pakai oleh orang2 Johor. Kalau orang2 peranakan mereka memang guna terutama dalam masakan ayam pongteh dan masak2an yang lain. Tauco ialah kacang soya yang ditapaikan, sama seperti proses membuat kicap. Terdapat pelbagai pilihan tauco samada yang masin, kurang masin atau masin2 manis...Resipi memang mudah dan cepat disediakan...

BAHAN-BAHANNYA :-)
10 - 12 tangkai kacang panjang
2 camca besar penuh tauco
1 camca besar sos tiram
Sos ikan secukup rasa
Sedikit air

BAHAN-BAHAN TUMBUK LUMAT :-)
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 biji cili merah
1 biji cili hijau
1 camca besar ikan bilis, rendam sekejap dan toskan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Cuci kacang panjang, kemudian potong pendek, ketepikan. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bahan tumbuk hingga harum, masukkan tauco dan masak hingga wangi. Tambah sos tiram dan kacau rata. Masukkan sedikit air (anggaran 1/4 cawan). Biar mendidih.
  2. Masukkan kacang panjang, gaul rata dan biar kacang lembut. Tambah sedikit sos ikan atau secukup rasa. Masak sekejap dan matikan api. Hidangkan bersama nasi atau bubur untuk berbuka puasa atau bersahur..

Post a Comment

7 Comments

  1. Ermmm menarik tertarik n still da boom lah Che mat :)

    ReplyDelete
  2. Hilangkan derita sakit batu karang dengan ubat yang diimport khas dari Vietnam. Kini boleh didapati di Malaysia. Layari laman saya untuk maklumat lanjut.

    ReplyDelete
  3. Hilangkan derita sakit batu karang dengan ubat yang diimport khas dari Vietnam. Kini boleh didapati di Malaysia. Layari laman saya untuk maklumat lanjut.

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.