BEN ASHAARI

Friday, June 21, 2013

TIBA-TIBA 'TER'GORENG KUE TEOW.....

rsz_kue_teow_goreng
Assalammualaikum, salam malam semua. Hari ni memang malas nak masak, pagi tadi sebenarnya cm masak, tapi hanya tumis air pucuk manis untuk bak. Lepas tu dalam jam 10+ pagi, cm temankan abang long cm ke Bandar Penawar. Serius rasa tak selesa dengan keadaan jerebu yang agak teruk (tapi teruk lagi semalam), kalau buka tingkap, hidu je bau hangit, hidung perit, mata pulak mudah berair. Muka pun rupa tak comey dah. Balik petang tadi, memang takmo masak, rasa letih. Tapi ntah macam mana, petang tadi cm TERmasak!!...Huhu, tu lah yang malas kalau kemas2 peti sejuk, mesti nampak benda2 yang boleh dimasak. Tapi apa yang cm masak ni betul2 ringkas. Guna sambal tumis yang cm bekukan, lepas tu letak kerang dalam segenggam (juga yang cm dingin bekukan), kucai dan taugeh..tiba2 ada pulak sekeping tauhu tersesat, cm masukkan juga. Lepas beberapa ketika, jadilah macam anda nampak dalam gambar diatas...Hidangan untuk dua orang, tapi kalau lapar sangat sangat, nak makan sorang2 pun boleh....

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 genggam longgar kue teow (atau secukupnya)
1 genggam kerang
1 genggam longgar taugeh
3 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, cincang halus
1/2 cekak kucai, kerat pendek
1 keping tauhu, dipotong kiub
1 camca besar sos tiram
1 camca besar kicap manis
3 camca besar sambal tumis
1 biji telur, dipukul sedikit
Sos ikan jika perlu
Limau kasturi untuk hiasan
Hirisan timun untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis hirisan bawang merah dan putih hingga harum, masukkan sambal tumis, sos tiram dan kicap manis. Kacau rata dan masukkan kerang dan tauhu, kacau dan masak sekejap dengan api kecil dan kacau sekali sekala.
  2. Masukkan kue teow, gaul rata dan tolak ke tepi kuali. Masukkan telur, biar telur sedikit mengeras dan gaul rata dengan kue teow tadi. Tambah taugeh dan kucai, kacau dan rasa, jika kurang masin, baru renjiskan sedikit sos ikan. Masak sekejap, dan matikan api. Hidangkan dengan hirisan timun dan belahan limau kasturi....sedap dimakan panas.


5 comments:

Rozuan Ismail said...

tergoreng?haha

Chah said...

kitapun selalu juge kes ter ter ni..tapi biasanya sebab malas so nk alas perut punya pasal..ai TER rendam megi kari aje CM...jaga kesihatan CM, nanti CM sakit. sapa nk masak...kesian kami yang terjongoi2 kepala dok ngintai..ngapalah tingkap e-dapur CM tk bukak2... :)

BdK_pUnCaK said...

Mat gebu org pengerang ke?

plain83 said...

timun potong tak sama tebal detected! hehehe gurau jer CM :p

Musliza Mohamad said...

Ada sukatan baru.....segenggam longgar.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.