BEN ASHAARI

Thursday, June 20, 2013

SAYUR CAMPUR KACANG GAJUS...

rsz_cashew_nut_mix_vege1
Assalammualaikum, malam semua. Jerebu makin teruk kat Johor ni, tempat anda macam mana?Siang tadi cm keluar atas urusan peribadi, keadaan jerebu amat tebal, macam asap orang bakar sampah. Masa balik singgah Tesco dan dalam tesco pun jerebu jugak. Hidung pun perit dan mata berair. Rasa tak selesa pun yea juga. Hmmm, tapi macam tu lah kan, jerebu ni macam satu musim di setiap tahun..Mudah2an semua beransur elok, moga hujan turun dalam sehari dua ni. Berbalik pada entri kali ini, cm cuma letak satu menu ringkas sayur2ran saja. Bila keadaan malas masak datang, cm akan masak benda yang mudah, ringkas dah yang tak perlu banyak kerja. Ok lah takde apa nak cerita sangat, cuma cm pesan kurangkan aktiviti luar terutama kanak2 dalam keadaan jerebu sekarang ni....Jomm resipi..

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 cawan bunga kobis yang telah dipotong sekuntum2
1 genggam kacang gajus, goreng hingga perang, angkat dan toskan
1 batang lobak merah saiz sederhana, hiris
1/4 bahagian trafficlight capsicum, dipotong kiub
4 batang putik jagung, hiris serong
10 tangkai sweet pea, kerat 2 setiap 1
1 keping dada ayam, dipotong kiub
1 kiub pati ayam
1 biji bawang besar, hiris kasar
2 ulas bawang putih, hiris
1 camca besar sos tiram
Garam secukup rasa
1/4 camca teh minyak bijan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang besar dan bawang putih hingga harum. Masukkan sos tiram, minyak bijan dan kacau. Tambah ayam, kacau dan masak dengan api kecil hingga daging ayam berubah warna.
  2. Masukkan kiub ayam (hancurkan), lobak merah dan bunga kobis. Gaul rata dan jika perlu tambah sedikit air. Masukkan sweet pea, putik jagung dan trafficlight capsicum. Masak hingga semua lembut tapi masih rangup.
  3. Tambah garam secukup rasa, masukkan gajus, gaul rata dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan segera bersama nasi panas dan lauk2 lain.

6 comments:

Kaki Sembang said...

tgk gambar pun dah sedap, makan nth laa ( Perrgh )..hehe

roza said...

ohh! sedap meratah..

Kakzakie said...

Mana cukup semangkuk macam ini punya resepi. Ini makan ratah pun sedap:)

aizamia3 said...

ni kalau nak lagi sedap, kena datang rumah cikmat ni.. ;)

ummisara said...

che mat,

simple n yummy! tadi i tengok perut i dah berbunyi hahahaha

xing hui said...

rasa-rasa sedap lah sayur ni,tambah keranggupan kacang lagi. good.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.