BEN ASHAARI

Monday, June 17, 2013

RENDANG LOKAN CILI PADI...

rsz_rendang_lokan
Salam semua. Sepatutnya entri ini cm letak jam 1.30 siang tadi, tapi atas sebab2 urusan peribadi, terpaksa cm letak sebagai entri malam ini. Rendang lokan satu resipi yang memang menjadi pujaan hati Bak (walaupun tak boleh makan banyak), Bak memang suka lokan dimasak rendang, tapi cm letak cili padi sikit, dalam 15 biji macam tu. Kasi rasa sedikit kecilipadian....errr ada tak perkataan tu dalam kamus dewan?... Secara kebetulan semalam anak jiran cm kasi lokan, cm rebus dan keluarkan isinya dapat lah dalam 300 gram, saiz ada yang besar dan kecil, yang besar cm potong dua. Plan asal nak masak sambal tumis tapi Bak suka lokan dimasak rendang. Kalau diperhatikan saiz lokan agak besar, tapi isinya tidak lah besar mana. Rasa isi lokan manis dan kenyal2. Untuk rendang ini cm guna 1 paket kecil rendang mix Baba's (25 gram) kurang lebih macam rempah rendang jugak lah....err memang rempah rendang pun. Ok resipi seperti berikut, tapi sebelum tu kita lihat dulu entri nasi ayam istimewa sangat-sangat...di sini..

BAHAN-BAHANNYA :-)
300 gram isi lokan
1 paket kecil rempah rendang Baba's (25 gram)
1 keping asam gelugor
150 ml pati santan
1/2 camca besar gula melaka
2 camca besar kerisik
2 helai daun limau purut
1 helai daun kunyit, mayang halus
Garam secukup rasa
4 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, hiris

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
15 biji cili padi kampung
1/2 inci halia
1/2 inci lengkuas
3 batang serai, hiris halus
2 biji buah keras
1/2 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Bancuh bahan kisar halus dan rempah rendang, kacau rata hingga menjadi pes (tambah sedikit air jika perlu). Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang merah dan bawang putih hiris hingga harum. Masukkan pes rempah dan tumis hingga terbit minyak dan rempah garing. Guna api kecil dan kacau selalu.
  2. Masukkan santan, kerisik, guna melaka dan asam gelugor. Kacau rata dan masak hingga pekat. Tambah lokan dan daun limau purut. Gaul dan masak dengan api kecil hingga sedikit kering. Tambah garam secukup rasa dan masukkan daun kunyit. Gaul dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi, ketupat atau pulut kuning..

3 comments:

fizafantagirO said...

dapnye pcm.. nyum nyum !

Qashmere said...

Rajin mat gebu masak. sedap nya tengok ni

Maria Jaberi said...

alaa lokan...menggiurkan selera...nenek slalu masak kari lokan...rasa nak cuba pulak rendang lokan

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.