MOCHA MOUSSE 'SEXY' CAKE....

rsz_mocha_mousse_cake
Salam petang semua, entri petang ni cm letak "KEK"....kalau sebut kek, ia memang menarik dan semua orang akan teruja. Kek ibarat hasil seni halus yang bermutu, contohnya macam kek2 yang dihasilkan oleh teman blog masakan Puan Azlita di sini, penuh kesabaran, ketelitian dan kejituan yang amat sangat untuk mendapat hasil yang sungguh memuaskan. Entri petang ni bukan lah 'fresh from oven', tapi kek yang cm buat Khamis lepas untuk menjamu rakan blogger Ady Budika dan Ryo Azhar. Kek ini agak menarik dan telah cm oleh dari resipi terdahulu. Sedap ke, jangan harap rupa je nampak lawa....soalan tu pasti terdetik dalam setiap hati orang yang melihatnya. Tapi bukan cm nak puji diri sendiri, kek ini dalam kategori sedap, Ady dan Ryo sendiri mengakuinya....dan buatnya tidak lah susah sangat, cuma perlu sedikit kesabaran....

rsz_mocha_mousse_cake1
Untuk menghias kek ini terpulang pada kreativiti anda. Sebab mousse cake ini bahagian tepinya tidak lah kemas sangat, maka cm hias dengan jaringan coklat. Pertama kali cm buat jaringan coklat tu. Kalau ikut buku, mereka guna plastik khas, tapi cm takde, maka ku guna kertas minyak, tu pasal jaring coklat tu tidak berkilat dan nampak kasar..huhu, takpelah percubaan pertama dan kira menjadilah juga. Satu lagi kek macam ni anda kena simpan dalam peti sejuk. Bila makan rasa seakan2 kek aiskrim, dengan rasa kek mocha yang lembut dan coklat mousse yang ringan....dan rasa 'seksi' juga...hehe.. Nak resipi?.. Ok cm tulis...

BAHAN-BAHAN KEK :-)
125 gram mentega
2 camca besar penuh serbuk koko
1/2 cawan susu segar
1 camca teh mocha flavour
2 biji telur gred A
3/4 cawan gula halus (cm kurangkan 2 camca besar)
1/2 camca besar ovallate
1 cawan tepung gandum*
1/2 camca teh baking poweder*(*disatukan dan diayak)

BAHAN-BAHAN UNTUK MOUSSE :-)
140 gram coklat masakan
1 camca besar halal gelatin
100 ml air suam
2 putih telur
200 gram whipping cream (simpan dalam peti sejuk)
40 gram gula halus

BAHAN UNTUK HIASAN :-)
Buah strawberry segar secukupnya
Sedikit piping jelly
Parutan coklat secukupnya
Parutan coklat putih secukupnya
Serbuk koko secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KEK :- Panaskan oven pada suhu 180C, lenser tin bulat 8 inci dengan mentega, alas dasar tin dengan kertas minyak, lenser juga kertas tadi. Ketepikan. Satukan mentega, susu segar dan sebuk koko dalam periuk. Masak dengan api kecil sambil dikacau hingga mentega cair dan kesemua bahan larut. Tak perlu mendidih. Matikan api, masukkan perisa mocha, kacau rata dan biar sejuk..
  2. Putar gula dan ovallate hingga rata, masukkan telur dan putar pada kelajuan tinggi hingga adunan  naik dan pekat seperti adunan kuih baulu. Perlahankan kelajuan, masukkan bancuhan koko dan tepung secara berselang seli hingga habis, gaul rata. Tuang dalam tin dan bakar selama 40 minit atau hingga masak. Keluarkan kek dan biar sejuk atas jaringan...
  3. UNTUK MOUSSE :- Satukan gelatin halal dengan air suam, kacau rata dan biarkan sekejap. Cairkan coklat secara double boiler, kacau rata dan masukkan bancuhan gelatin. Gaul hingga sebati, ketepikan dan biar sejuk. Putar putih telur hingga berbuih, masukkan gula kastor dan telur memutar hingga kental. Asingkan. Kemudian putar pulak whipping cream sejuk hingga kental, jangan terlebih putar nanti whipping cream akan bertukar menjadi cecair.
  4. Satukan whipping cream dengan coklat tadi, gaul dengan kaedah kaup balik hingga sebati. Masukkan pula putih telur dan gaul hingga sebati dan rata. Bahagi kepada 2 bahagian sama banyak. Ketepikan..
  5. UNTUK MOCHA MOUSSE 'SEXY' CAKE :- Kek dipotong kepada 2 kepingan. Sediakan cake ring berukuran 8 inci (cm guna adjustable cakeing, atau anda boleh guna spingform pan berukuran 8 inci). Letak atas cake board. Ambil sekeping cake dan alas ke dasar acuan, tuang 1 bahagian mousse atasnya, ratakan. Berhati2 lapiskan dengan sekeping lagi kek dan tuang baki mousse tadi. Ratakan dan simpan dalam peti sejuk sekurang2nya 4 jam.
  6. Panaskan pisau nipis, kemudian sisipkan pada sekeliling kek, berhati2 tanggalkan cake ring tadi. Tabur sebuk koko rata. Kemudian hias dengan paruta coklat dan coklat putih. Hias dengan stoberi segar yang terlebih dahulu disapu pipping jelly untuk mendapat kesan berkilat dan segar. Simpan kembali dalam peti sejuk sehingga sampai masa menghidang...Sedapp okehh, tak cakap bohong punyaa!!!...

Post a Comment

9 Comments

  1. Assalam che mat,
    memang sexy betul kek mat ni..akak menengoknya pun terasa seksa..heheh..
    pasti sedap ni ..penuh dgn coklat..just wanna inform you akak dah buat cucur udang rangup recipe delima tu..memang sedapp sanagt dan thank you for sharing dan meuar2kan ya..

    ReplyDelete
  2. WoW! memang sexy....:)tergoda akak ngan kek ni....

    ReplyDelete
  3. Wow! Kek yang sexy menggoda...tergoda akak....

    ReplyDelete
  4. amboih che mat,
    part coklat kat tepi kek tu sgt awesome!
    cayalahhhhh..

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum..kalau sentuhan CM memang sedap2 belaka....nampak kek pun mmg dah sedap...yummy

    ReplyDelete
  6. Salam CM, jue nak tanya sikit ttg mousses tu. Ikut pengalaman pernah buat mousess letak gelatin tp sayang mouses tu jadi kental atau pejal. Tak macam kita makan kek indulgece wpun baru kuar dr peti ais, mousess dia tetap lembut mcm krim..
    Kenapa boleh jadi camtu ye.. boleh CM bgtau.. Tkasih.

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.