BEN ASHAARI

Sunday, June 23, 2013

MASAK YANG PALING MUDAH....MI HAILAM...

rsz_mi_hailam (1)
Letih betul nak masak, bila bukak pintu, udara pun tak segar, hangit semacam, namun tidak lah seteruk tempat lain, kemungkinan kawasan Sedenak ni agak tinggi sikit. Dan sebab tu cm mula dah malas nak masak. Makan apa yang ada saja. Petang tadi selemey peti sejuk, nampak ada baki2 sayur yang masih ok, ada traffic light capsicum, putik jagung, lobak merah dan ada pulak dada ayam sekeping. Lepas tu ada pulak mi kuning...hmmm, nak bikin mi goreng rasanya tak sesuai sangat, ok jomm kita bikin mi hailam.. Alaa bukan susah mana, lagi pun panas2 ni elok lah mi yang berkuah. Mi hailam paling senang disediakan, tapi cm nya mi hailam ada campur sos lada hitam dan sedikit kicap pekat untuk kasi kaler pada kuah. Kalau nak sedap guna air rebusan tulang, atau air rebusan kulit udang. Sebab Bak tak boleh makan benda2 tu, cm cuma guna ayam saja....Jomm tengok resipi orang tak berapa rajin....hehe cm leerr tuu...sebelum tu singgah dulu di sini..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 keping dada ayam, potong kiub*
1/2 inci halia, tumbuk halus*
2 ulas bawang putih, tumbuk halus*
Sedikit garam dan serbuk lada sulah*(*disatukan dan perap 10 minit)
1 kiub pati ayam
1/4 bahagian trafficlight capsicum, didadu
4 batang putik jagung, hiris serong
1/2 batang lobak merah, hiris
3 camca besar sos tiram
2 camca besar sos lada hitam
1/2 camca besar kicap pekat
1500 ml air
1 camca besar tepung jagung + 1/4 cawan air, kacau rata
1 camca teh lada sulah serbuk
3 ulas bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, cincang halus
1/4 camca teh minyak bijan (optional)

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
Mi kuning secukupnya, cuci dan celur sekejap, toskan
Hirisan daun bawang untuk hiasan
Hirisan daun sup untuk hiasan
Bawang goreng untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang merah dan bawang putih hingga harum. Masukkan sos tiram dan sos lada hitam, kacau rata dan tambah isi ayam yang diperap tadi, gaul rata dan masak dengan api kecil hingga isi ayam berubah warna. Tuang air secukupnya, kacau dan biar mendidih.
  2. Masukkan lobak merah, putik jagung, kicap pekat dan kiub ayam. Kacau rata dan masak hingga lobak lembut. Tambah trafficlight capsicum dan bancuhan tepung jagung. Kacau dan masak hingga pekat. Tambah serbuk lada sulah, minyak bijan (jika guna) dan garam, jika perlu.
  3. Akhir sekali masukkan mi kuning secukupnya, gaul rata, rasa dan jika ok boleh matika api. Tuang dalam bekas sesuai, tabur hirisan daun bawang, daun sup dan bawang goreng. Hidangakn segera, sedap dimakan panas...


1 comment:

Aza/Rin/Na said...

...sedap tu cik mat - rasanya teringin nak buat ... esok ke *__^

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.