BEN ASHAARI

Sunday, June 23, 2013

GULAI IKAN TONGKOL

rsz_gulai_ikan_tongkol
Assalammualaikum, salam Ahad....anda dah makan?.. Entri pertama hari ini cm letak gulai ikan tongkol yang cm masak semalam. Mula2 plan nak bikin nasi dagang, tapi rasa tak berapa nak rajin pulak. Walaupun tanpa nasi dagang, gulai ikan tongkol ini tetap sedap dimakan bersama nasi putih. Seperti biasa cm gunakan 3 jenis rempah dalam gulai ni, rempah kari ikan Baba's, serbuk ketumbar dan rempah gulai cap ros (yang ni banyak ada di negeri2 pantai timur). Perihal rempah gulai cap ros tu kalau susah nak dapat anda boleh ganti dengan rempah kurma (tapi rasa ada beza lah yea). Ada pelbagai cara orang memasak ikan tongkol, yang rebus dulu dengan asam keping dan sebagainya. Tapi cm tak buat tu semua, cm masak terus dan renihkan dalam kuah gulai selama 1 jam. Apa2 pun style anda masak, tepulang pada diri anda sendiri, jika suka nak rebus dulu, boleh saja....macam selalu cm kata, akhirnya yang makan pun anda dan mereka2 yang anda akan jamu....Ok kita semak resipi...

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 ekor ikan tongkol putih, saiz sederhana
2 biji cili merah, belah 2 tapi tak putus
2 biji cili hijau, belah 2 tapi tak putus
2 keping asam gelugor
2 batang serai, dititik
1 1/2 camca besar kerisik
1 1/2 camca besar rempah kari ikan (baba's)
1 camca besar ketumbar serbuk
1 camca besar rempah gulai cap ros
2 camca besar cili kisar
400 ml santan pekat
1 liter santan cair
Air secukupnya
1 camca besar gula Melaka
Garam secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
1/2 inci kunyit hidup

BAHAN-BAHAN TUMIS :-)
4 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1/2 inci halia, hiris
1/2 camca teh halba

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan tongkol disiang, kemudian kerat 4 untuk setiap seekor (ikut saiz ikan yang anda guna), cuci bersih dan toskan. Satukan bahan kisar halus dengan rempah kari ikan, ketumbar serbuk dan rempah gulai ros. Kacau rata hingga menjadi pes (tambah sedikit air jika perlu). Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali. Masukkan bahan tumis dan serai titik. Tumis hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga cili garing. Tambah pes rempah. Kacau rata dan masak dengan api kecil hingga terbit minyak. Kacau selalu.
  3. Tuang santan cair, kacau dan biar mendidih. Masukkan ikan dan tambah sedikit air jika perlu. Masak hingga mendidih dan kecilkan api. Masukkan kerisik, gula melaka dan asam gelugor. Kacau perlahan dan biar mendidih sekejap. Tuang pati santan, kacau dan renihkan selama 1 jam. 
  4. Perasakan dengan garam secukupnya. Masukkan cili hijau dan merah, masak sekejap lagi hingga cili layu dan kuah pekat. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih atau nasi dagang...

5 comments:

Carlos Santiago said...

ADMIN, mohon bagi tips nak buat herba sup.. aku suka makan sup yg jenis berherba.

Kaki Sembang said...

kalau kt kg saya di terengganu, ikan tongkol dimakan bersama nasi dagang..Terengganu di panggil Ikan Aye..hehe

Norzila Zakaria said...

sama lauk kita cik mat..zila pun mula tu teringin nk makan nasi dagang..sekali tgk byk nye bahan malas tetiba..tapi kari tongkol tetap on

mummy umar said...

resepi mak mentua (org kelantan) : ikan tongkol rebus dgn asam keping,bwg putih dan bwg merah.kasi serap perisa dalam isi ikan

CiKPuaNLawA said...

salam Che Mat..

saya mintak resepi ni eyh...

nak masak... ;)

mekasehh....

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.