AYAM PANGGANG ALA NANDO'S..

rsz_1aya_pangang_nandos

Assalammualaikum, salam Sabtu. Sebelum tu nak cerita sikit, hari ni kan, cm terlewat bangun sudah. Malam tadi tak berapa ok, jadi ku telan panadol 2 biji, apa lagi pengsan tak hengat, subuh semua terlepas...erkkk...Bonda kata dah kejut tapi tiada reaksi, huhu...Alhamdulillah, Allah masih pinjamkan sehari lagi usia untuk cm bernafas dan melakukan tanggungjawab yang sepatutnya. Bonda masih berpuasa dan cm masak agak lewat, jadi siapnya pun lewat. Bila dah siap lewat, ambik gambar pun sah2 lewat, dan nak update blog pun sama, lewat juga..pendek kata semua lewat lah senang cerita.....grrr. Hari ni cm saja test buat ayam panggang ala Nando's, dan kebetulan cm ada beli Nando's 'garlic peri-peri sauce', jadi cm gunakan sos tu sebagai salah satu bahan pemerap. Tak susah buatnya dan anda perlu perap sekurang2nya 2 jam. Kalau nak lebih sedap, perap malam, esok pagi baru panggang. Cm panggang dalam kuali ajaib, kalau anda nak bakar dalam oven juga boleh...

Garlic-PERi-PERi-Sauce
Sumber : Google..
Bagai yang kurang pasti macam mana rupa sos tu, anda boleh lihat gambar di atas, selain garlic, ada lagi pelbagai jenis sos. Cm beli di TESCO dan di pasaraya2 besar insha Allah ada jual. Sebelum kita lihat resipi, nak kongsi satu tips berguna untuk anda di sini....erkk...jangan tak caya.. Ok resipi seperti di bawah...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1/2 ekor ayam saiz sederhana (cm guna 2 keping besar bahagian peha)
3 ulas bawang putih, tumbuk halus*
1 inci halia, tumbuk halus*
4 camca besar penuh 'Garlic Peri-Peri Sauce'*
1 camca besar sos cili*
2 camca besar madu*
1 camca besar mustard powder*
1 camca besar chili flakes*
Garam secukup rasa
1 camca besar mentega

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ayam dicuci bersih, tak perlu dibuang kulit. Longgarkan kulit ayam, kemudian cucuk isi ayam dengan garfu. Lap ayam hingga kering dengan kitchen paper towel. Ketepikan.
  2. Satukan semua bahan2 bertanda (*) dalam satu bekas. Kacau rata hingga menjadi pes. Tambah garam secukup rasa, gaul rata. Lumur pada ayam tadi, dan masukkan bahan2 pemerap pada bawah kulit ayam. Perap sejam dalam peti sejuk, atau nak lagi sedap, semalaman.
  3. Bakar dalam oven pada suhu 200C selama 40 minit atau hingga masak, sebelum bakar, oles mentega pada permukaan kulit ayam. Selepas 20 minit, terbalikkan ayam dan bakar lagi. Jika dicucuk, air yang keluar jernih tanpa kesan darah, itu maknanya ayam anda telah masak.
  4. Keluarkan ayam, potong dan hidangkan bersama salad, kentang putar dan french fries jika suka, atau boleh dimakan bersama nasi ayam..

Post a Comment

6 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.