ROTI JALA CICAH KARI KAMBING SEMALAM..

rsz_roti_jala_kari_kambing

Assalammualaikum, tak sempat dah sekarang ni nak letak entri lebih, rasa macam terkejar2 sangat. Lagi pun cm masak yang sama. Rasanya tak perlu nak ulang tayang macam resipi asam pedas dan sebagainya. Tapi entri hari ini ulang tayang juga...hehe. Semalam kan cm masak kari bebola daging kambing, jadi masih ada berbaki. Petang tadi, cm buat roti jala atau roti kirai untuk dimakan bersama kuah kari kambing. Cm sebenarnya tak makan kambing, tapi sejak2 ni macam termakan pulak. Tapi dalam kuantiti kecil. Bukan apa, kadang2 tak tahan bau dia yang ke kambing an tu. Namun begitu, rasa dia sedap pulak. Pening tak baca apa cm tulis?.....Aku sendiri pun pening gak nih...grrrr....

rsz_roti_jala_kari_kambing1

Resipi yang cm guna sama saja seperti yang dulu, cuma cm tak letak susu. Tadi masa buat macam letak kaler kuning, tapi dah siap jadi macam warna oren pulak. Cm terfikir juga betapa bijaknya orang dulu kala yang mencipta makanan seperti roti jala. Nak kata roti, tapi dari segi bahan2 jauh sekali. Kalau macam nak buat lempeng pekak tu ada lah. Kalau jala tu memang kena sengan jaringan yang berkait antara satu sama lain. Selain dihidangkan untuk keluarga, roti jala juga sesuai untuk majlis biasa atau rasmi. Kalau tak silap cm, roti jala terkenal di Johor, dan negeri2 lain mungkin juga...pendapat anda macam mana?....Ok..meh cm tulis resipi dia, dan kalau anda nak buat dalam kuantiti yang banyak, anda boleh gandakan bahan2nya....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cawan tepung gandum
3/4 cawan air
1/2 cawan susu segar (cm guna air, tak guna susu )
2-3 titik pewarna makanan kuning
1 biji telur, dikacau sedikit
3 camca besar mentega, cair dan sejukkan
Secubit garam
Sos kegemaran sebagai pencicah (kuah kari, sambal tumis, gula atau apa saja yang sesuai)


CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan semua bahan2 di atas kecuali sos pencicah. Kacau rata dengan whisk dan tapis bancuhan tadi. Ketepikan 10 minit.
  2. Panaskan non-stick pan, mat guna saiz 10 inci. Lenser dengan sedikit minyak masak (lap dengan paper towel bersih yang dicelop sedikit minyak). Bila panas, paipkan adunan yang telah diisi dalam acuan botol sos bermuncung tiga secara zig-zag. Kemudian buat kaedah sama tapi kali ini bertentangan jaluran tadi.
  3. Masak dengan api kecil, bila permukaan roti jala nampak pucat, berhati2 lipat kiri dan kanan ke dalam, kemudian dari pangkal, gulung perlahan2 hingga ke hujung. Kemaskan dan alih dalam pinggan. Buat kaedah sama untuk baki adunan, hingga siap. Hidangkan bersama sos kegemaran atau sambal tumis..
CATATAN MAT GEBU :- Terpulang pada anda samada nak lipat atau gulung macam cm buat. Ada yang suka lipat, tapi pada cm kalau roti jala yang dilipat, anda kena kirai dalam bentuk bulatan, lebih sesuai....Untuk gambar langkah demi langkah, anda boleh klik sini... Selamat mencuba!..

Post a Comment

5 Comments

  1. Bau hamis tu cm..lawak plak bc bau *ke kambing an..hihi
    Di perak biasanya roti jala lwn dgn kari ayam dgn kentang..msk kuah pekat2..
    Kt trganu ni dorang panggil pukat buruk..lwn dgn kuah serawa..manis2 lemak rasanya.

    ReplyDelete
  2. peminat daging kambing gak ek..ok lah tu..akak dah lama tak menjala dah ni

    ReplyDelete
  3. HYE, SORY NK GANGGU PAGES NIE, SY BARU JE NK BJINAK2 NGN BLOG, SO NK MINTA KERJASAMA SEMUA UTK FOLLOW MY BLOG http://eqadany.blogspot.com/ TQ

    ReplyDelete
  4. Roti Jala Memang best, bila pekena dgn gulai kari memang terangkat...

    jika ada kawan2 yang nak buat majlis keramaian cth akikah, kenduri kesyukuran dll tapi tak sempat nak buat sendiri.. wan's katering sedia menerima tempahan roti jala.

    bolehlah layari : http://wanskatering.blogspot.com/

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.