KUE TEOW KERANG JELAH HARI NI...

rsz_kuetewo_kerang
Assalammualaikum, tengah hari tadi cm makan kue teow kerang, sebenarnya untuk sarapan, tapi dah sarapan dekat jam 11 pagi, terus lah untuk makan tengah hari sekali, cm ada juga masak tapi yang biasa2 saja untuk yang lain. Mengidam nak makan kue teow kerang sejak 3-4 hari lepas, tapi stok kerang takde. Jadi semalam cm beli 1 kg kerang, rebus dan ambil isinya, cuma kerang tu semetot beno, huhu. takpelah janji ada. Cm masak yang ringkas dan guna kurang lebih 400 gram kue teow. Kalau ada kue teow kerang macam ni, wajib juga ada cili hijau jeruk. Cm buat cili jeruk cepat guna, buat sebelum anda goreng kue teow, lepas siap tu, cili jeruk dah boleh dimakan. Itu jelah serba ringkas yang sempat cm tulis, kita lihat resipi yea...

BAHAN-BAHANNYA :-)
400 gram kue teow
1/3 cawan isi kerang
1 keping fishcake, hiris
4 camca besar sambal tumis
3 camca besar kicap manis
1/2 camca besar kicap pekat
Sos ikan secukup rasa
1 genggam tugeh
1/2 cekak kucai, potong pendek
3 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, cincang halus
Sedikit air
Cili hijau jeruk secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang merah dan putih hingga harum, masukkan sambal tumis dan masak sekejap. Masukkan kerang dan fishcake. Tambah kicap manis dan kicap pekat. Tuang sedikit air, kacau rata.
  2. Masukkan kue teow, kacau rata, tambah sos ikan secukup rasa (anda rasa dulu, kalau sudah terasan masin, ta perlu letak sos ikan). Tambah kucai dan taugeh, gaul rata2 dan masak sekejap. Rasa dan jika ok, boleh matikan api. Hidangkan bersama cili hijau jeruk.
  3. RESIPI CILI HIJAU JERUK SEGERA :- 3 biji cili hijau, hiris, cuci dan rebus 30 saat dalam air mendidih. Toskan dan masukkan ke dalam mangkuk. Tuang cuka makan sehingga cili tenggelam. Letak 1 camca teh gula dan 1/4 camca teh garam. Kacau rata2 dan biar kan 25 - 30 minit. Boleh dimakan bersama kue teow..

Post a Comment

8 Comments

  1. tak tahu kenapa CM selalu masak makanan kegemaran Kak Sari.. agaknya selera kita sama kot ek..

    ReplyDelete
  2. salam kak..saya suka ..saya suka...

    ReplyDelete
  3. td lunch gi bli kuew tiaw... mmg nak buat sarapan esok.. tapi kerang yg dah siap rebus je.. tak sedap.. so tk mo bli.. kuew tiaw kosong jelah esok... fish cake je...

    ReplyDelete
  4. ya allah, menariknya menu ni...
    haih, lapar plak tetiba, hihi..

    ReplyDelete
  5. Tiba2 rasa best sgt dapat belajar buat cili jeruk segera tu.

    ReplyDelete
  6. waalaikumsalam cik mat...
    amboiii.. feel free gitu layan koew toew kerang kan.. sesekali mmg syiok tak amik nasi... :) tapi dinner sure kena amik gak kalau dah lunch tak dpat kan.. hehehe.. anyway... sedap sungguh koew toew cik mat ni..

    ReplyDelete
  7. Terima kasih Pn Sari...macam-macam menu, membuka selera dan menggerak hati untuk masak,,....Camni siapa yang diet hancur...

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.