BEN ASHAARI

Sunday, April 21, 2013

ASAM PEDAS IKAN TERUBOK YANG MENJADI IGAUAN...

rsz_asam_pedas_ikan_terubok (1)
Assalammualaikum semua. Dah makan?..Hari ni entri cm ringkas saja, sebab resipi yang anda lihat pun dah kura koman sangat kat DTS, cm masak pun atas permintaan, jadi bukan salahku jika ia ulang tayang. Pagi tadi cm masak ikan terubok, walaupun ikan terubok jenis ikan yang banyak tulang, tapi ia tetap menjadi pilihan. Rasa isinya lemak, dagingnya halus. Selain masak asam pedas, sedap juga dibakar dan digoreng tanpa membuang sisiknya, balut dengan daun pandan dan goreng. Makan masa panas2, sisiknya rasa macam kacang, tu style orang2 nyonya peranakan makan. Kali ni cm campur terung dan tomato dalam asam pedas. Tulis lagi lah resipi dia, walaupun tak perlu tulis orang dah tau....Jommm...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ikan terubuk saiz sederhana
1 biji terung biru
1 biji tomato saiz besar
1 batang serai, dititik
1 1/2 senduk cili kisar
2 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap 1
3/4 camca besar pes asam jawa
Air secukupnya
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
2 biji buah keras
1/2 inci belacan
1/2 inci halia
1/2 inci kunyit hidup
1 camca teh lada hitam

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan dibuang sisik, siang, kerat pada tiga bahagian, cuci bersih dan perap dengan jus limau nipis 10 minit, cuci kembali dan toskan. Terung dibelah dua dan potong serong (rendam), tomato dibelah enam. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, tumis serai dan bahan kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga cili garing dan terbit minyak. Guna api kecil dan kacau selalu. Masukkan pes asam jawa, kacau rata.
  3. Tuang air secukupnya (anggaran 3 cawan). Kacau dan biar mendidih. Masukkan ikan dan terung (toskan). Masak sekejap. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Biar masak sekejap dan akhir sekali masukkan tomato. Biar tomato lembut dalam kuah asam pedas. Boleh hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain..

3 comments:

adda syuhada said...

Assalam CMG...sedap nih...

Amie said...

Sedap berlemak terubuk ni...

Pak Oncu said...

menyelerakan dan meleleh air lior ,,, tapi tulang nya banyak sangat nak kena sabau memakan nya !!!

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.