PANDAN COCOA-BERRY AGAR-AGAR..

rsz_pandan_coco-berry_agar2
Petang semua, petang ni mat share satu resipi olahan yang begitu mudah disediakan. Tak perlu pening2 kepala, cuma lakukan sedikit perubahan, hasilnya sungguh memuaskan dan pasti anak2 anda juga suka. Nampak comey tak agar2 atas tu, ini semua olahan dari resipi agar2 lapis milo yang mat buat dulu. Kadang2 kita agak buntu juga kalau hasilkan benda yang sama, tapi dengan sedikit kreativiti, insya Allah ia boleh jadi satu yang baru dan mungkin lebih sedap dan digemari ramai. Agar2 ini mudah disediakan, cuma mat sarankan, anda cakar sedikit permukaan setiap laisan sebelum tuang lapisan yang baru, tujuan untuk bagi dia melekat dengan lebih elok. Resipi ini tak banyak karenah, apa yang penting anda kena sabar...tu jee. Satu lagi, pada pendapat anda..setuju tak dengan entri blogger ini ?...Mat setuju..anda?..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 (10 gram) paket agar2 serbuk cap burung layang2
400 ml susu sejat IDEAL
900 ml air
1 helai daun pandan, disimpul
3/4 cawan gula pasir
1/2 camca teh coklat emulco
1/2 camca teh pandan paste
1/2 camca teh strawberry emulco

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan serbuk agar dan gula pasir dalam periuk, gaul rata dan tuang susu sejat bersama air. Masukkan daun pandan dan masak hingga gula dan agar2 larut, biar mendidih perlahan, biar atas api kecil. Sementara itu sediakan loyang 8 inci x 8 inci x 1 inci, alas bawahnya dengan towel basal dan dekatkan loyang dengan kipas angin.
  2. Cedok 200 ml agar2 tadi, kemudian tuang dalam loyang (mat tapis dulu sebelum tuang dalam loyang). Biarkan beku (bila anda gerakkan loyang, agar2 nampak kental). Carik2 permukaannya dengan garfu, jangan ganas2, buat perlahan2.
  3. Kemudian cedok 200 ml lagi dan masukkan coklat emulco, kacau rata dan tuang dalam loyang berisi agar2 putih tadi, tuang dari satu sudut dan biar bancuhan merata. Biar beku dan carik2 permukaannya dengan garfu..
  4. Seterusnya anda tuang bancuhan putih (200ml) biar beku, diikuti 200 ml lagi dicampur dengan pandan paste, kacau rata. Di ikuti lapisan putih (200ml) dan akhir sekali adunan bercampur strawberry paste. Agar2 akan punya 6 lapisan. Putih - coklat - putih - hijau - putih - merah. Biar hilang wap panas dan simpan dalam peti sejuk hingga betul2 keras, boleh hidangkan.

Post a Comment

11 Comments

  1. Cunnye.......!!!!!!! Sya share ye.....

    ReplyDelete
  2. Cunnye.......!!!!!!! Sya share ye.....

    ReplyDelete
  3. Comey sampaikan sayang nak makan...tenung sampai malam!

    ReplyDelete
  4. @ uda - silakan, terima kasih..

    @ JunAina - hahaha....tenung lama2 nanti tergoda..macam mana?

    ReplyDelete
  5. Sedapnya nampak..blh cuba ni..ok nk smbung update my blog www.esihat.com

    ReplyDelete
  6. As'slm. Saya mencuba recipe ni ptg smlm but sampai arini agar2 masih cair. Mungkinkah sukatan air 900mls terlalu byk? Minta bantuan.

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.