BEN ASHAARI

Tuesday, November 27, 2012

NASI LEMAK!!!.....NASI LEMAK!!!.....NASI LEMAK!!!...

rsz_nasi_lemak2
Assalammualaikum, pagi semua...Jam 10 pagi dah ada entri, cepatnya si mat masak. Sebenarnya ini entri semalam, mat masak petang untuk bonda berbuka puasa. Cuma nasi lemak biasa2 yang selalu mat masak. Kalau tak letak entri pun boleh, tapi kata Yuna, setiap gambar ada cerita, macam juga gambar nasi lemak ni, walaupun banyak kali ulang tayang, gambar yang diambil tetap berbeza dan punya ceritanya sendiri. Yang ni mat ambik petang semalam, dekat2 jam 6, cuaca pulak mendung, kena buat cepat sebelum gelap. Taukah anda, kami ambil masa yang lama untuk ambik gambar2 masakan (rasanya kerap juga bagi tau). Kalau macam Puan Azlita, yang tu lagi lahh makan masa lama, sebab prop dia pun sungguh kreatif, tu pasal bila berlaku kecurian gambar2 masakan, kami rasa kecewa dan marah. Apa nak, orang bukan semuanya baik walaupun kita perlu bersangka baik sentiasa, tak pelah Allah swt ada..

rsz_nasi_lemak (1)
Seperti biasa, kalau masak nasi lemak, pilihan beras dah tentu beras basmathi. Setakat ni mat guna 2 jenia beras, satu Basmath Moghul dan satu lagi Basmathi King Jasmine. Kedua2nya ada sedikit perbezaan dalam sukatan beras dan air. Kalau basmathi moghul ratio nya 1 : 1.5 atau 1 bahagian beras : 1.5 bahagian cecair. Basmathi King Jasmine pulak 1 : 1.3 atau 1 bahagian beras : 1.3 bahagian cecair. Dari segi teksture agak sama, tapi basmathi king Jasmine, ada setikit kelainan dari segi aroma, lagi sedap baunya. Untuk kali ini mat guna sotong kembang sebagai sambalnya. Dan bahan2 sampingan hanya yang asas2 saja. Kalau anda nak tambah ayam goreng berempah juga boleh...Resipi mudah seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 cawan beras Basmathi Moghul, rendam 30 minit dan toskan
6 cawan santan
1 helai daun pandan, disimpul
1 batang serai, dititik
1 biji bawang besar, belah 4
3 ulas bawang putih, diketuk
1 1/2 inci halia, diketuk
20 biji halba
Garam secukup rasa

BAHAN-BAHAN SAMPINGAN :-)
Sambal tumis secukupnya
Hirisan timun
Telur, direbus keras, belah 2
Ikan bilis goreng
Kacang tanah goreng (tak letak)
Ikan /ayam goreng (optional)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan beras ke dalam rice cooker, tambah bawang, serai, bawang putih, daun pandan, halba, halia dan tuang santan. Tambah garam secukup rasa dan kacau rata (kasi rasa lemak2 sudah memadai). Masak seperti biasa hingga nasi kering.
  2. Bila nasi betul2 masak, gemburkan dengan chopstick, jangan gemburkan lama sangat, cukup setakat meleraikan butiran nasi sahaja untuk mengelakkan nasi patah2. Hidangkan bersama bahan2 sampingan. Sesuai untuk semua waktu..

7 comments:

Nyue said...

sedapppnya...next week ni nk cuba buat nasi lemak la..ehehee

mizsfatima said...

sedapnyer mat. Tengok gambar pun dah terliur. susah btul la nak mkn nasi lemak yang sedap2 kat dalam campus nie.

akuanakpahang said...

Salam CMG, beras apa yang digunakan tu? cantik betul... :)
http://akuanakpahang.blogspot.com/

PRINCESS FARISHA said...

singgah sini nak jemput join segmen : http://diarisedetiklebihfarisha.blogspot.com/2012/11/pencarian-bloglist-musim-1-diari-farisha.html

Rozita said...

huhu...nasi lemak beras mahal... nak 2 bungkus ye cik mat...sekali dengan epok-epok 2 inggit ye...hihi....

bobiedanbad said...

Menyelerakan ....

azievee said...

sedapnyer...x pernah guna beras basmati untuk buat nasi lemak...