TUMIS AIR RAMPAI PETOLA MANIS..

rsz_sup_sayur
Kalau tadi mat letak entri masal lemak putih umbut kelapa, kali ni share mat gebu punya feberet pulak, yang senang dan mudah, campak2 lebih kurang, chochey-chochey dalam piuk, lepas beberapa minit, jadilah masakan macam atas tu. Petola manis antara sayuran kegemaran mat, walaupun ia sejenis sayuran berunsur sejuk, namun ia sungguh sedap dimasak tumis air, masak lemak (erkk...lemak lagi!), goreng dengan udang juga sedap. Hari ni mat masukkan cendawan tiram dan fucuk ke dalam tumis air ni, kasi meriah. Beberapa ekor udang mat gunakan sebagai pemanis kuah dan rencahnya. Soo hoon dan lada hitam dilupa jangan yea. Baru lah terangkat bila makan. Sedap dihirup2 begitu sahaja, atau makan bersama nasi. Cuaca panas macam sekarang, menu sup2 lebih sesuai. Ok mat cara mat masak seperti berikut....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 biji petola manis
200 gram cendawan tiram
50 gram fucuk, kerat kecil dan rendam hingga lembut
1/2 cekak soo hoon, kerat pendek dan rendam
12 ekor udang bersaiz sederhana, dibersihkan
4 biji bawang merah, hiris halus
2 ulas bawang putih, hiris halus
1 kiub pati ikan bilis
Garam secukup rasa
Serbuk lada hitam secukupnya (mat guna Aji-Shio)
Hirisan daun bawang untuk hiasan
Bawang goreng untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Petola dikupas kulitnya, cuci dan toskan. Kemudian hiris serong sederhana tebal. Cendawan tiram jika besar, dikerat dia, cuci dan tos, ketepikan.
  2. Panaskan sedikit minyak dalam periuk, tumis hirisan bawang merah dan bawang putih hingga harum, masukkan udang dan masak hingga udang berubah warna. Tuang air secukupnya (anggaran 2 cawan). Masukkan kiub ikan bilis (jika guna), kacau dan biar mendidih,
  3. Masuk fucuk dan masak hingga fucuk lembut, Tambah petola manis, cendawan tiram dan soo hoon tadi (toskan), Kacau perlahan dan perasakan dengan garam secukupnya. Tambah serbuk lada hitam dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api, Tabir hirisan daun bawang dan bawang goreng sebelum dihidangkan..

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.