BEN ASHAARI

Saturday, October 27, 2012

CROISSANT TUNA SANDWICH..

rsz_croissant_tuna_sandwich
Malam ni kita makan tuna sandwich, tapi bukan guna roti sandwich, mat guna croissant. Hmm, nampak bess dah sedap lah. Erkk..cuma mat tak puas hati sebab timun habis dan tomato pulak tinggal yang hujung2, tak berapa nak comey dah. Perasan dalam gambar tu, tomato macam sememeh je..huhu, serius tak suka sangat. Tapi tak kesah lah dah tu je yang ada. Benda2 macam ni takde apa sangat nak diceritakan, yelah setakat sandwich biasa, budak2 sekolah rendah pun boleh buat. Roti tu pulak mat buat sendiri yea...hehe, tak lah mat tipu...yang betulnya mat beli kat Tesco. Tu jelah untuk malam ini, resipi serba ringkas seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 biji roti 'croissant', dibelah 2 setiap 1
1 tin tuna, toskan minyaknya*
2 camca besar mayonnaise*
2 biji limau kasturi, perah jusnya*
Sedikit serbuk lada hitam*
6 biji jeruk capers, cincang*(*disatukan dan gaul rata)
Daun salad secukupnya
Hirisan tomato, secukupnya
Hirisan jeruk gherkin, secukupnya
Hirisan bawang besar secukupnya (optional)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ambil satu bahagian potongan roti croissant (bahagian bawah), susun daun salad secukupnya, kemudian letak pulak bancuhan tuna tadi, ratakan. Susun hirisan bawang, gherkins, tomati dan tutup dengan bahagian atas croissant. 
  2. Buat kaedah sama untuk baki roti croissant. Cucuk dengan lidi sate satu untuk menstabilkan kedudukannya. Hidangkan untuk sarapan atau minum petang. Buang lidi sate sebelun anda makan.

4 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

hehehe.. Kak Sari tergelak terus baca yg Cik Mat tulis, "buang lidi sate sebelum anda makan", sabarrr ajelah sape yg mkn ngan ludi2 tu sekali, hihihi

Apapun memang nmpk sedap tu Cik Mat, Subway pun kalah!!

Mat Gebu said...

@ sari yusa - hahaha, yelah kak, saya takut kalau Mr Bendol masuk baca, lepas tu kita lupa nak tulis buang lidi, ada dia makan dgn lidi2 tu..naya mati tercekik nanti...

Mk Syahir said...

simple tapi nampak amat menyelerakan..nyumm..lapor pulak rasa :p

N.H.K. said...

Wah! Nampak sedap! Cayalah