SHHH....DIAM-DIAM, INI RESIPI RAHSIA...

Sedaplah kuih ni, boleh lah minta resipi?.....errr, ala resipi biasa2 saja, campak2 lebih kurang, kacau rata lepas tu bakar, jadi lahh. Mungkin dikalangan blogger masak2 pekara macam tu pernah mereka hadapi. Mat sendiri pun pernah juga kena, bila tanya resipi, mereka kasi tapi lepas tu, tak kasi kita share dengan orang lain, hmm, apa nak kata, cuma boleh cakap "baekk lahh". Tapi kalau dah gitu, memang mat tak masukkan entri di blog (kena hormati juga kan pendirian orang lain), sebab bila kita letak satu2 resipi di blog, kenalah bagi resipi dengan jujur, dengan ikhlas dan sama seperti yang kita masak untuk entri yang kita letak. 

Satu lagi kena percaya 'air tangan' masing2. Resipi yang sama dimasak oleh 3-4 orang yang berbeza, ada kemungkinan rasa tak sama Contoh paling mudah ibu kita sendiri, kalau goreng telo mata kerbau sekali pun, lepas tu kita makan dengan nasi dan kicap, ya Allah, sedap kan main. Rahsia dalam masakan ni pada mat, keikhlasan selain benda2 yang wajib, seperti bahan2 mentah yang segar dan sebagainya. Ibarat kata mak tua orang2 peranakan. 'cooking with your heart and soul', masak dengan penuh rasa kasih sayang dan insya Allah orang yang makan akan ingat kat kita...eeerrr......ini bukan ubat guna2 yeaa....

Jadi dalam dunia ni tiada apa yang kekal, resipi sedap, resipi rahsia, itu semua pinjaman dari Allah swt, kalau kita sedia berkongsi dengan ikhlas, pasti ganjarannya juga kita dapat dengan ikhlas. Walaupun begitu, sebagai manusia biasa, menghormati pendirian orang lain itu lebih bagus, jika mereka kata "tidak" baik lah kita diam....mungkin mereka ada sebab2 tertentu. Yang penting, memasaklah dengan rasa gembira dan berlapang dada, penat lelah kita pasti akan hilang bila melihat mereka yang menjamu selera berasa gembira dan rasa dihargai....sekian wassalam...

Post a Comment

26 Comments

  1. terima kasih cik mat... banyak sya belajar dari cik mat...

    ReplyDelete
  2. Salam Che Mat..secara jujur bnyk yg telah akak belajar dr Mat. Akak akui mat telah memberi yg terbaik sbg blogger masakan. Kdg2 bengang gak tgk sesetgh blog dok pamer kek cantik2 tp "tempahan si polan si polan", resepi tak de..huhu. Tak pe, hak masing2, manalah tau dgn share resepi, tempahan lg bnyk masuk!

    ReplyDelete
  3. aaa, telur mata mak saya tak sama sengan telur mata yg sy buat...huhu...air tangan masing masing kang kang,,,

    ReplyDelete
  4. Byk sgt resepi2 yg sy ambik dr blog cik mat ni sbb detail sgt sesuai utk ibu yg muda mcm sy ni.. Trima ksh byk2 ye..

    ReplyDelete
  5. Sama2 kasih semua...mat pun belajar dari kesilapan2 yang pernah berlaku dulu...

    ReplyDelete
  6. betul sangat che mat..... ikhlas dalam masakan itu adalah "secret recipe" nya........

    ReplyDelete
  7. jarang jumpa hamba allah seikhlas che mat. Bkn sahaja berkongsi rahsia kehebatan memasak tetapi tips yg jarang dimiliki anak muda skrg. Tahniah. Ikut resmi padi ya.

    ReplyDelete
  8. salam abg mat...slm perkenalan...suka tgk masakan yg dibuat..best2semua nyer

    ReplyDelete
  9. terbaiklah....
    mmg sangat setuju.

    terima kasih cmg

    ReplyDelete
  10. Sebab tu kalau nak masak saya rujuk resepi di blog ni. Gerenti jadi punya! (Tapi saya masak untuk suami dan anak anak aje, segan nak masuk blog buat entri. :-)

    ReplyDelete
  11. Terima kasih Bang mat saling ingat mengingati... saya suka resipi bang mat...

    ReplyDelete
  12. Setuju tu che mat.. makngah ni pun baru lps b'fast lempeng nasi che mat..tq for the recipe..resipi lempeng che mat ni makngah dah share ngan sedara mara n kwn2.. siap promote blog tiffinbiru taww..:-):-)terima kasih utk blog yg hebat ni ye.

    ReplyDelete
  13. Setuju tu che mat.. makngah ni pun baru lps b'fast lempeng nasi che mat..tq for the recipe..resipi lempeng che mat ni makngah dah share ngan sedara mara n kwn2.. siap promote blog tiffinbiru taww..:-):-)terima kasih utk blog yg hebat ni ye.

    ReplyDelete
  14. saya setuju che mat. selalunya mak saya sendiri selalu terkena...orang mintak resepi itu ini, mak kite bagi, pastu bila bila balik masak kat umah, rasa tak sama, diorg kata mak kite bagi resepi tak lengkap... amboi kemain geram lagi bila dituduh macam tu.

    sebab air tangan tu kan...tu pasal la rasa tak sama. lagi satu garam gula asam semua tu bukannya ada sukatan yang exact, pandai2 la kan nak kasi balance.

    tetibe saya emo di sini. huhuhu~

    tapi saya tahu che mat masak dengan heart and soul, sebab bila makan tu rasa macam makan kat rumah je.. :)

    ReplyDelete
  15. Betul tu.....mulakan dgn bismillah, diakhiri dgn alhamdulillah........sbb tengok diorang berselera mkn masakan kita walau tk sesedap mcm che mat masak.....hehehe

    ReplyDelete
  16. sll dtg cni...tp tak pernah conteng2 ruangan komen ni...tp baca n3 kali ni tpanggil utk conteng2 sikit...;) btul kt CMG tu...airtgn ibu bg sy yg tbaik. Resepi sama tp soalnya rasa xsama wpun dmasak dgn penuh kasih syg juga. Soal pkongsian ilmu...ada juga yg xnak bkongsi(mgkin krn mereka belajar bayar mahal2 kot), xkurang yg bila dminta bg jer...DAN sy puji blogger2 masakan spt CMG yg tak pernah lokek utk bkongsi ilmu(resepi dan tips masakan)...org kt ilmu ni xkan habis,kalau kita xkedekut ilmu akan btambah2 lagi ilmu kita...wallahhu'alam. Wah pjg...;)

    ReplyDelete
  17. betul sgt2...1000 of thanks for all ur recipes..

    ReplyDelete
  18. Saya suka mencuba resepi dari Cik Mat memang menjadi, tak kurang apa pun cuma air tangan yang membezakan. Moga dengan keikhlasan hati Cik Mat, Allah berikan ganjaran.
    Nak mintak halalkan resepi Botok-botok yang saya guna untuk bisnes kecil-kecilan.

    ReplyDelete
  19. Alhamdulillah, may Allah swt bless CMG for yr kindness n sincerity in sharing yr recipes ..aamiinn

    ReplyDelete
  20. As'salamualikum Che Mat,
    Nina setuju sangat!!
    Walaupun semua bahannya sama dan ikut resepi pasti tak akan sama dengan sentuhan tuan tangan yang mengayunkan kuali dan senduk, sudip. Air tangan memang tak boleh ditukar milik...
    Apa pun, Million THANKS Che Mat,
    Nina banyak belajar dari Che Mat walaupun hasilnya tak akan sama seperti sentuhan Che Mat. (ala-ala Che Mat pun jadi laaaa)
    hehe . . .

    ReplyDelete
  21. setuju ngan abg mat. iar tgn memain peranan walaupun resepi bahan-abahannya dah sama tapi rasa lain mengikut orang yg masak tu.hehe

    ReplyDelete
  22. mmg resepi rahsia dari zaman ke zaman ni cik mat. :)

    ReplyDelete
  23. Betul tu cik mat gebu. Plg penting adlh ikhlas ketika memasak. Kalo masak stakat nak menunjuk, xbagusla. Masak ni kalo penuh hati & ksh sayang, InsyaAllah sedap menjadik. ;)

    ReplyDelete
  24. Setuju dengan pendapat Cik Mat Gebu. Semoga perkongsian yang ikhlas yang diberikan oleh Cik Mat dan rakan2 blogger masak yang lain akan diberi ganjaran yang setimpal olehNya.. Tidak rugi jika kita berkongsi.

    Blog Cik Mat ini memang jadi panduan berguna untuk kami menyediakan hidangan enak dan lazat untuk santapan keluarga tersayang.

    ReplyDelete
  25. Mat, tu la. resepi soto yg kak rose amik dari blog CMG dinamakan soto kasih sayang... sebabnya mmg dimasak dengan penuh kasih sayang... dan Alhamdullilah, disukai tetamu sampai habis licin... tuan rumah pun x dapat merasa!

    mekasih ya Mat.

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.