SAMBAL SOTONG LIMAU PURUT..

rsz_dsc_8561
Assalammualaikum, dah santap tengah hari?. Untuk entri pertama hari ni mat letak sambal sotong. Pagi tadi mat buat sarapan orang2 kita, dan bercadang nak letak kat DTS, tapi masa tak mengizinkan, insya Allah petang nanti mat letak. Resipi sambal sotong biasa2 saja. Mat buat guna baki sotong yang mat masak tu hari, adalah dalam kurang lebih 400 gram. Untuk kelainan mat tambah daun limau purut dalam dia, bukan banyak mana, hanya sehelai, untuk ada rasa lite2 kat sambal tadi. Sotong mat potong seperti dalam gambar, kalau anda nak potong bulat juga boleh. Sambal sotong agak versatile, dimakan dengan nasi samada nasi putih atau nasi lemak, dimakan dengan ketupat, lempeng, ubi rebus dan juga sebagai pelengkap hidangan lontong bagi orang2 Johor. Walaupun cuma resipi biasa, tapi mat tulis juga serba ringkas seperti dibawah ini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
400 gram sotong, dibersihkan, potong ikut suka, cuci dan toskan
1 helai daun limau purut, dicarik
1/2 camca besar pes asam jawa (mat guna Adabi)
2 senduk nasi cili kisar
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit hirisan halus daun limau purut untuk hiasan

BAHAN TUMBUK HALUS :-)
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1 inci belacan
3 biji buah keras

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Sotong yang telah ditoskan tadi, dicelur dalam air mendidih, tapi jangan lama sangat celur dalam 30 saat sudah memadai, angkat dan tosk, ketepikan. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan tumbuk halus hingga harum, guna api sederhana dan kacau selalu.
  2. Masukkan cili kisar dan tumis hingga cili garing dan terbit minyak. Masukkan pes asam jawa, daun limau purut dan kacau rata. Masukkan garam dan gula secukup rasa, kacau rata dan masak sekejap.
  3. Masukkan sotong yang ditoskan tadi, gaul rata dan masak hingga sambal pekat. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan daun limau purut sebelu dihidangkan bersama nasi atau sebagainya. 

Post a Comment

4 Comments

  1. Biasa buat sambal sotong tak letak pun limau purut.

    Kena cuba nanti ni

    Eyriqazz Vs Denaihati

    ReplyDelete
  2. ada penambahan limau purut..menarik nih...apa2 pun mmg terguda la ngn sambal sotong tu..

    ReplyDelete
  3. Lagi sekali, resepi mat menjadi mangsa sahur I hari ni... Tapi I pakai sotong kembang dan bukan sotong putih. Hehehehe... As always, thank you mat.U are my mentor now.

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.