BEN ASHAARI

Friday, May 25, 2012

IKAN KUAH LADA...

rsz_dsc_9949
Selamat tengah hari, assalammualaikum. Dah siap masak, tu untuk surirumah lah, kalau yang bekerja tu mat pun faham. Hari ni mat masak ikan kuah lada, alah nama saja lain tapi serupa asam pedas saja. Kali ni guna ikan tenggiri, yang fresh ni, segar dari sampan. Yelah kalau segar dari laut, kita tangkap sendiri kat laut, yea dak?. Mat masak 4 keping macam tu, memandangkan bonda berpuasa, jadi mat masak awal sikit. Masakan gulai2 macam ni kalau kita masak awal lagi bagus. Mat campur terung dan tomato, kalau nak letak bendi pun ok. Daun kesom dan bunga kantan mat tambah sebagai penambah keharumannya. Asam pedas perlu rasa sedikit masam, pedas, manis dan harum, wajib lah kan dah nama pun asam pedas. Apa2 pun gaya anda masak, janji ia menepati selera keluarga anda. Air tangan dan keikhlasan itu penting dalam apa jua benda yang kita lakukan. Sebab untuk jangka panjang kebaikkan itu akan berbalik pada kita juga....kann, insya Allah.... Ok kita semak resipi yea...Jommmm...

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 kepingan ikan tenggiri
1 biji terung biru
2 biji tomato
1/2 cawan jus asam jawa
2 senduk nasi cili kisar
1 genggam daun kesom
2 kuntum bunga kantan, belah dua setiap satu
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1/2 inci lenguas
3/4 inci kunyit hidup
1/2 inci belacan
2 biji buah keras

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga terbit minyak. Tuang air secukupnya, kacau dan biar mendidih. Masukkan ikan dan jus asam jawa, kacau perlahan.
  2. Masukkan terung, bunga kantan dan daun kesom, biar mendidih, tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Masak sekejap dan akhir sekali masukkaan tomato, kacau dan rasa, jika ok boleh matikan api. Biar tomato lembut dengan wap panas. Hidangkan bersama nasi dan lauk-pauk lain.

5 comments:

Rozuan Ismail said...

macam gaya asam pedas kan.huhu

Amie said...

Ikan tenggir tambah sedap kalau masak begini kan Mat.

~~zana@pb~~ said...

Macam asam pedas jg ye mat, bezanya ada buah keras.....ikan tenggiri mmg sesuai asam pedas. Teringat mak akk...

ADZA IRDAWATI aka MAK DARA said...

ala ala asam pedas kan.. fuhhh kalau saya masak kompom somi makin sayang nih hehe.. terima kasih atas resepi ni ;)

maszull said...

assalamualaikum cik mat...sedap nyer mmg buat air liur meleleh ni...:)